Értelemszerűen nem csak az oldalakat, de a mailingeket is MUSZÁJ megnézni több postafiókban és levelező programban.
Ahol mindenképp ellenőrizzünk:
- gmail - zúzás! Nagyjából így lehetne összefoglalni, amit a gmail a mailingekkel és hírlevelekkel csinál. Tiszta kód, és sok-sok tesztelés, mire a gmailben is elfogadhatóan jelenik meg a mailing.
- vipmail - random. Sok mindent megeszik, de random szét bírja dobni magát. De alapvetően nem túl sok probléma van vele. De teszteljünk itt is.
- freemail - most, hogy megújult, főleg. Sajnos egyelőre még az a tapasztalatunk, hogy (főleg 1024x768-ban) az olvasó ablak a mailing v. hírlevél nagy részét lecsapja, levágja. Több olvasói visszajelzést is kaptunk, hogy "ugyan oldjuk már meg, mert eddig meg tudták nézni a hírlevelet, most meg nem" <sigh...> Nehéz elmagyarázni nekik, hogy a levelezőjük változott számukra előnytelenül, de ezt ne nekünk kelljen már megoldani :)
- chello - a webmaillel sincsen sok gond, de tapasztalataink szerint nem itt nézik a leveleket, ahogy a t-online-os fiókkal rendelkezők is inkább letöltik a leveleket asztali levelezőbe. Azért nézzük meg, de nem itt lesznek a gondok :)
- hotmail, yahoo és a többi nagy -> attól függ milyen területen dolgozunk. Hotmail és Yahoo erőteljesebbnek tűnik b2c területen. Mindkettőn érdemes tesztelni.
Asztali levelező kliensek:
- Outlook 200x -> most, ebben a postban az Outlook 2007-et nem is említem. Az egy külön dühöngést megér, szerintem meghagyom Márknak. 2003-tól lefelé, de 2003-ban mindenképp érdemes megnézni a mailinget vagy hírlevelet.
- Thunderbird -> nézzük meg Thunderbird-ben is. Miért? Egyrészt használják másrészt ellenőrizhető benne a txt part, a html part, valamint a levél teljes forrása fejlécestül mindenestül, ahol a spam infók, és egyéb szerver oldali infók vannak.
- ahol még kéne, de lehetőségeinktől függ: Lotus Notes - a levelezés "kihívása" (a link nem feltétlen link többé, ha "átszűri" a Notes; image-ek megjelenítése és kezelése terén súlyos kihívásokkal küszködik, főleg a régi verziók, a txt a kedvence, tipikus b2b levelezésre gyúr), Eudora - nem állítanám, hogy agyon teszteljük. Dolgoztam vele egy darabig, nem sírom vissza, kb. Lotus szinten bírt néha kezelni dolgokat, de alapvetően nem volt vele sok probléma)
Hogyan teszteljünk?
Tök egyszerű: nyissunk postafiókot mindenhol és a tesztlistába rakjuk bele ezeket a címeket is. A teszt kiküldése után "ballagjunk el" a postafiók honlapjára és nézzük meg mit művelt gyermekünkkel: ne adj Isten rögtön kukába dobta-e vagy csak széthullott dirib-darabjaira, kirívó esetben csont nélkül jó mindegyikben? Meglátjuk...Levelező kliens tesztelése:
Rakjunk fel min. egy Outlook-ot és egy Thunderbird-öt, de legjobb, ha egyik kollégánk az egyikben, a másik a másikban dolgozik. Egyrészt így készség szinten fogják ismerni a szoftvereket, másrészt meg van oldva a tesztelés is.
Persze... ha az egyik rá tudja venni a másikat, hogy az övé sokkal-sokkal jobb... akkor lehet, hogy valamelyik levelezőt bukjuk :) De ez már egy másik történet.