a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | t | u | v | w | x | y | z |
ÚJ-ÚJ-ÚJ!
Elindult az Online marketing szótár! Ezek a fogalmak részletesebben, kereshetően, böngészhetően, felhasználó barát módon elérhetőek!
Kattintson és látogasson el az online marketing szótárba, fogalomtárba >>>
- AV vagy AD VIEW
- A Page Impression egy speciális formája, amely a Banner reklámokat számolja. Mivel sok oldal állandóan cserélődő (rotáló) Bannerekkel dolgozik, így a hirdetőnek csak azok a letöltések (Page Impression-ök) számítanak, amelyeken az ő hirdetése is megjelent.
- AJAX
- Asynchronous JavaScript and XML
- ANALYTICS
- Google Analytics szolgáltatása, szó jelentése: mérés
- BULLETIN BOARD SYSTEM (BBS)
- Hirdetőtábla-rendszer és találkozóhely, mely lehetővé teszi, hogy telefonon vagy Interneten keresztül becsatlakozott felhasználói bejelentéseket tegyenek, vitákat folytassanak és fájlokat cseréljenek. Ez a rendszer a World Wide Web elterjedésével elavult, kevesen használják.
- B2B
- Business to Business, azaz cégek, vállalatok közti
- CT vagy CLICK THROUGH
- Egy (át)kattintás egy link vagy egy banner tényleges aktiválását fejezi ki, azt jelenti, hogy a látogató valóban elugrik a linkelt oldalra.
- CTR vagy CLICK THROUGH RATE
- Átkattintási arány: azt az arányt fejezi ki, ami egy banner megjelenési gyakorisága, vagy egykiküldött eDM darabszáma és a kattintások gyakorisága között van. A CTR vagy 20:1 formában van megadva (egy a 20 látogatóból kattintott a Bannerre vagy linkre az eDM-ben), vagy százalékban pl. 5%.
- CONVERSION EVENT (KONVERZIÓS ESEMÉNY)
- Minden olyan esemény, amit a hirdető lényegesnek ítél az online vásárlás szempontjából (pl. a látogató betesz valamit a kosárba, vagy megrendel valamit, vagy kifizeti az árut stb.)
- CONVERSION RATE (KONVERZIÓS RÁTA)
- A konverziós eseményt végrehajtó látogatók számának és az oldalra eljutott látogatók számának hányadosa. Megmutatja, hogy a látogatók mennyire hajlandóak eljutni a megrendelésig/vásárlásig.
- COOKIE
- Egy olyan kódszám, amit egy Website számítógépe küld a felhasználó számítógépének, hogy az a későbbi azonosítás céljából tárolja.
- CPC - COST PER CLICK
- A CPM ár és az ezer Ad View-ra jutó kattintások számának hányadosa. Megmutatja, hogy a hirdetőnek egy Banner reklámmal elért, a Website-ra érkezett Látogató mennyibe kerül.
- CPL - COST PER LEAD
- Egy Lead beszerzési költségét jelenti. (Az ezer hirdetés megjelenítési költségéből az Átkattintási és a Konverziós rátán keresztül számítható.)
- CPO vagy COST PER ORDER
- Ezzel az értékkel azt állapítjuk meg, hogy milyen költségrész esik az ügyfél oldaláról történt egyes vásárlásokra, rendelésekre.
- CPM - COST PER THOUSAND IMPRESSIONS
- Ezer kapcsolatra jutó - költség - a klasszikus reklámok esetében is használatos érték, mely ezer kapcsolatonként jelöli egy reklám költségeit. Az online reklám esetében ez az 1000 Ad View médiaköltségét jelenti.
- DNS vagy DOMAIN NAME SYSTEM
- Az alfanumerikus domain neveket (pl. www.index.hu) és a numerikus IP címeket tároló rendszer, amely az adatbázisa alapján egymásnak megfelelteti a Domain neveket és az IP címeket.
-
- DOUBLE OPT-IN
- Regisztráció esetén az az eljárás, amikor pl. a regisztráció v. feliratkozás csak akkor jön létre, ha utolsó lépésben a felhasználó rákattint egy, az ő e-mail címére elküldött e-mailben található ún. aktiváló linkre. Ez jelentősen segíti a listák tisztán tartását, hiszen elgépelt cím double-opt-in regisztrációval nem kerülhet be az adatbázisba.
- FTP vagy FILE TRANSFER PROTOCOL
- Fájl-átviteli rendszer. Ennek segítségével lehet egész fájlokat a felhasználó számítógépére másolni az internetről, illetve azokat feltölteni távoli számítógépekre. A rendszer általában a böngészők szerves része.
- FLASH
- Egy igen népszerű program a Macromedia-tól. Segítségével a webfejlesztők importálhatnak különböző grafikus eszközöket, képeket, és különböző animációkat, különleges effekteket, hanghatásokat készítsenek. A tartalom ezután fileként mentődik .SWF kiterjesztéssel.
- HIT
- Ezzel a számmal a webszerverre történő kapcsolatok számát határozzák meg. Minden felszólítás egy új adatfájl letöltésére egy HIT-et eredményez. Minden weboldal különböző számú fájlt (háttérkép, háttérzene, az oldalon található képek, alkalmazások stb.) tartalmaz. A Website-ok megtekintésének alapegysége egy oldal letöltése (egy Page Impression), tehát a találatok száma nem ad az oldalak látogatottságára, vagy a Page Impressionök számára vonatkoztatható információt. Azaz, ha feltételezzük, hogy egy Website egyetlen oldalát egyszer egyvalaki megnézi, akkor ha az adott oldalon sok kép van, akkor sok találat keletkezik, ha nincs rajta kép, akkor csak egy találat keletkezik, pedig az oldalt csak egyszer nézték meg.
-
- HARD BOUNCE
- Hard v. kemény visszapattanásról akkor beszélünk, amikor a címzett mail szervere el sem fogadja az üzenetet, hanem rögtön visszadobja a feladónak. Tipikus ok: "Email Address doesn't exist", azaz nem létezik a címzett, vagy elgépelt e-mail címről van szó és már a domain sem létezik.
- HOMEPAGE
- A Website tartalomjegyzéke és bevezető oldala, ahonnan a Website szinte bármelyik részére eljuthatunk. A honlap általában az az oldal, ami a Domain név beírásakor megjelenik.
- HOST
- Olyan számítógép, amelyik az Internetre csatlakozik, függetlenül attól, hogy rajta keresztül hány felhasználó használja a szolgáltatást. Ez a szerver a hozzá kapcsolódó többi számítógépnek erőforrásokat biztosít.
- HTML - HYPERTEXT MARKUP LANGUAGE
- A WWW-en megjelenő dokumentumok alapjait leíró, szöveges programozási nyelv, mely definiálja a dokumentumok közötti kapcolatot jelentő Hyperlinkek működését is.
- HTML TAG
- A HTML-kód alapvető eleme. Minden, az oldal megjelenítésében szerepet játszó HTML "parancs" tag-ekbe van rendezve. A HTML tag a < > jelek között található kód.
- HYPERLINK (LINK)
- A HTTP szabvány nyújtotta lehetőségeket kihasználó utalás, ami egy máshol található információra mutat, segítségével a hivatkozott információ megtekinthető.
- HTTP vagy HYPERTEXT TRANSFER PROTOCOL
- A grafikus megjelenés alapja, egy olyan szöveges dokumentumrendszer, amelyben egyes szövegrészek máshol található szövegrészekre, képekre, hangokra stb. utalnak. A felhasználó böngésző szoftverének segítségével már nem az utalások, hanem ezek célpontjai jelenhetnek meg, azaz például egy képre való hivatkozás helyén már megjelenik maga a kép.
- IM vagy INSTANT MESSAGING
- Azonnali üzenetküldő szolgáltatás. Ilyenek: ICQ, GTalk, MSN, JABBER, AOL, AIM, Gadu-Gadu, QQ, SILC, SIMPLE, Sametime, és a Yahoo Messenger.
- INTERSTITIAL
- Egy az adott oldalt megelőző reklám vagy hirdetés, amely tehát előbb jelenik meg a képernyőn, mint a beírt oldal nyitóoldala. Továbblépni csak akkor lehet, ha a reklámban beállított megjelenési idő letelt, vagy a reklám alatt elhelyezett "tovább" gombra/linkre kattintással.
- INTRANET
- Egy Internet mintájára kiépített belső vállalati számítógépes hálózat, mely elősegíti a számítástechnikai eszközök - adattárolók, adattovábbítók, nyomtatók, Internet-elérés stb. - közös használatát, és így az erőforrások megtakarítását.
- IP ADDRESS vagy INTERNET PROTOCOL ADDRESS vagy IP CÍM
- A World Wide Web-csomópontok számmal megadott címe, amelyet az ún. Nameserver azonosít az URL címmel. Ebből következik, hogy a szövegesen megadott Web-cím megváltozhat, de ha erről a Nameserver tudomást szerez, akkor a régi Web-címre érkező kéréseket át tudja irányítani az új címre, mivel az IP cím nem változik. (formája pl.: 256.546.247.333)
- IRC vagy INTERNET RELAY CHAT
- Internetes világhálózat, melynek tagjai egy központi számítógépre kapcsolódva valós idejű társalgást folytathatnak egymással.
- JAVA
- Egy újonnan kifejlesztett programozási nyelv, mellyel különböző géptípusokon egyformán futtatható szoftverek írhatók. Igazából a World Wide Web terjedésével lett népszerű, mint az azt kiegészítő alkalmazások gépfüggetlen programnyelve. Az új Böngészők már "értik" a Java nyelvet, vagy annak egyszerűsített, JavaScript nevű változatát. A Java az NC-k fő (vagy kizárólagos) programozási nyelvévé válhat.
- JAVASCRIPT
- A JavaScript programozási nyelv egy objektumorientált szkript nyelv, amelyet weblapokon elterjedten használnak.
- LEAD
- A látogatók által körkérdésekre, vagy nyereményjátékok alkalmával megadott elérési címek, illetve egyéb személyes adatok. Az egy személy által egy alkalommal megadott adatok összesen egy leadnek számítanak.
- MICROSITE
- Kisméretű, néhány oldalból álló Website, mely nem tartalmazza az összes információt, csak azokat, amik relevánsak. Általában promóciókhoz, piackutatásokhoz használják. Elhelyezését tekintve lehet a vállalati ill. termék-Website része, vagy egy nagyobb
- NAMESERVER
- Minden internet-szolgáltatónál működő központi számítógép, mely tárolja az IP címeket és a létező Domain neveket, és elvégzi ezek egymásnak való megfeleltetését a DNS szabályok szerint.
-
- OPT-IN
- Opt-in megoldás, amikor felajánljuk a hírlevél feliratkozást a felhasználónak, azaz a feliratkozási lehetőséget ajánljuk fel és nem a leiratkozást. Magyar törvények ezt a típusú adatbázis építést és eljárást preferálják.
- PAGE IMPRESSION vagy PI vagy PV vagy PAGE VIEW vagy OLDALLETÖLTÉS
- Ez a szám fejezi ki, hogy hány teljes oldalt töltöttek le. Egy teljesen letöltött oldal tehát egy Page Impression-t eredményez, függetlenül az oldalon szereplő adatfájlok számától. A Page Impression tehát egy Weboldal (általában egy képernyő-oldal, de gyakori, hogy az oldal "lefelé" görgethető) sikeres letöltődése esetén keletkezik. Az Weboldal bármilyen információt (képi, szöveges, dinamikus) tartalmazhat. A Page Impression akkor jön létre, ha a Weboldalon található minden elem teljes terjedelmében sikeresen letöltődött.
- POP-UP
- Egy Website letöltésekor automatikusan felbukkanó új navigáló ablak. Arról a Websiteról tartalmaz információkat, amelyet letöltöttünk. Ezek többnyire akciók, hirdetések.
- ROI
- Return On Investment - azaz a befektetés megtérülési mutatója
- ROMI
- Return On Marketing Investment - azaz a marketing befektetés megtérülési mutatója
- SEARCH ENGINE
- Kereső - olyan interneten található számítógép, illetve azon futó programok, melyek bizonyos időközönként automatikusan feltérképezik a World Wide Weben található több milliárd Website-ot, és kigyűjtik, majd adatbázisba rendezik az ott található kulcsszavakat. A felhasználók ebben az adatbázisban kereshetnek kulcsszavak szerint, a találatokat pedig Hypertext formában kapják meg. A legnépszerűbb keresőmotorok: AltaVista, Excite, Infoseek, Lycos, Magellan, Yahoo stb.
- SEARCH ROBOT vagy KERESŐROBOT
- A Keresőmotorok Web-szerverén működő program, amely bizonyos időközönként automatikusan végigjárja az Internet bizonyos részeit, ellenőrzi a már korábban megtalált Website-ok változásait, és egy kereshető listát készít az újonnan felbukkant Website-ok kulcsszavaiból.
- SECURE SOCKET LAYER vagy SSL
- Az SSL a Secure Socket Layer elfogadott titkosítási eljárás rövidítése. Jelenleg a világ elektronikus kereskedelmének 90%-ában ezt a titkosítási eljárást alkalmazzák. A vásárló által használt Böngésző (Internet Explorer vagy Netscape Navigator) a bankkártyabirtokos adatait az elküldés előtt titkosítja, így azok kódolt formában jutnak el rendeltetési helyükre, ezáltal illetéktelen személyek számára nem értelmezhetők
- SESSION
- Egy adott Felhasználó bejárása egy Website-on. A mérték megegyezik a Látogatás mértékkel, azzal a különbséggel, hogy ha valaki megszakítja a böngészést az adott Website-on (tehát kilép az adott Weboldalról, vagy a Böngészőből), akkor a Session befejeződik. Ha később bármikor visszatér, akkor új Session kezdődik.
- SKYSCRAPER
- A megszokott banner mérettől és elhelyezkedéstől eltérő, fix függőleges megjelenési forma, amely a rovatok margóján helyezkedik el. Lehet gif vagy flash megoldás is.
- SOFT BOUNCE - puha visszapattanó
- Olyan visszapattanó levél, amely eljut a címzett postafiókját kezelő mail szerverig, de pont azelőtt, hogy a címzett megkapná, visszapattan. Tipikus ok: "over quota", "mailbox full", azaz a címzett postafiókja tele van.
-
- STREAMING MEDIA
- Sugárzott, folyamatosan töltődő mozgókép vagy hang.
- SUB LEVEL DOMAIN
- Egyes országokban az országot azonosító Legfelső Szintű Domain Nevek (TLD) alatt meghatároznak az egyes gazdasági szektorokra utaló neveket is, pl. .co=vállalati szféra, .tm=márkanevek stb. (Pl.: www.cegnev.co.hu, www.markanev.tm.hu)
- TOP LEVEL DOMAIN
- Legfelső Szintű Domain Név, a domain név legutolsó tagja. Jelenthet országhivatkozást, pl.: .hu=Magyarország, .us=Egyesült Államok, de az Egyesült Államokban jelentheti a szervezet típusát is, pl.: .edu=oktatási, .gov=kormányzati, .com=kereskedelmi)
- TRANSMISSION CONTROL PROTOCOL/INTERNET PROTOCOL (TCP/IP)
- A TCP az a módszer, mellyel az Interneten áthaladó üzenetek csomagokra bontódnak, és a címzettnél összeállnak. Az IP-cím a World Wide Web-csomópontok számmal megadott címét jelenti, amelyet az ún. Nameserver azonosít az URL címmel.
- URL vagy UNIFORM RESOURCE LOCATOR
- Magyarul egységes forrásazonosító, a World Wide Weben használt címzési szabványrendszer, megadja az információ elérésének módját, és az információ pontos helyét a távoli számítógépen. (pl: http://www.adage.com/index.html) ld. még: Domain-név
- UNIQUE VIEWER vagy UNIQUE VISITOR
- egyedi látogató
- VISIT
- Ez a mérőszám definiálja az egy Weboldalt meglátogatók számát. Ez egy abszolút értéket ad a kapcsolatfelvételekről (rákattintásokról), de anélkül, hogy az új és a visszatérő látogatókat egymástól meg tudná különböztetni. A Visit egy olyan Page Impression sorozat, melyet egy Felhasználó "generál". A Page Impression sorozat akkor kezdődik, amikor a felhasználó megtekinti az első, az adott Website-ról származó oldalt, és akkor fejeződik be, amikor legalább 30 perc szünet van két, ugyanennek a Felhasználónak kiszolgált Page Impression között. Tehát ha a felhasználó elmegy az adott Website-ról, és 30 percen belül visszatér, akkor az egy látogatásnak számít. Ha a gépén "nyitva hagyja" az adott oldalt, és nem kattint sehová 30 percig, majd visszatér, és újra elkezd böngészni az oldalon, ez két látogatásnak minősül.
- VISITOR
- Egy adott Látogató alatt egy adott IP címet értünk, azaz egy olyan számítógépet, ahonnan egy vagy több személy böngészi az internetet. Ez a számítógép közvetlenül csatlakozik az internetre. Egy IP címhez (számítógéphez) több számítógép, illetve Felhasználó is tartozhat, amennyiben az internetre közvetlenül csatlakozó számítógép egy központi szerver. A modemen keresztül csatlakozó felhasználók minden internetre kapcsolódáskor más IP címet kaphatnak a központi szervertől. A fenti okok miatt csak a Látogatások és a Látogatók számát lehet pontosan megmondani, az, hogy a látogatások "mögött" hány valós személy található, csak becsléssel vagy utólagos kutatással állapítható meg
- WEB PAGE
- Egy olyan dokumentum, amely a Böngészőben egy oldalként jelenik meg. Tartalmazhat szöveget, Hyperlinkeket, képet, hangot, animációt, videót, illetve aktív, az oldal megjelenésekor elinduló programot is.
- WEBSITE
- Általában az egy elérési cím (Domain) alatt található, egymással szoros kapcsolatban lévő Web-oldalak együttese.
- WWW vagy WORLD WIDE WEB
- Az internet leginkább elterjedt használati formája, egységes szabványrendszeren alapuló, grafikus felületen történő megjelenést