A felhasználói tesztek sok dologra fényt deríthetnek. Legtöbbször kiderül, hogy mennyire nem tudunk a felhasználók fejével gondolkodni.
Egy halom olyan dolog van, amit mi magunk egyértelműnek, már-már nevetségesen egyszerűnek vélünk, majd kiderül, hogy a felhasználók „másképp működnek”. Nem értik, nem úgy csinálják…
El tudjuk-e például képzelni, hogy milyen hibákat vétenek az emberek egy egyszerű regisztráció során?
Ezt a költői kérdést nem feltétlenül az infósokhoz vagy az online marketingesekhez intéztem, hiszen ők ismerik azokat a biztonsági pajzsokat, amikkel számos baki kivédhető.
Egy kis ismétlés azonban senkinek sem árt.
Lássuk 3 gyakori hibát:
1. Nem mindenki tudja helyesen leírni a nevét. Az ok egyszerű: nem tollal írjuk, hanem gépeljük. Ki így, ki úgy.
2. A számítógép és a magyar helyesírási szabályok nehezen férnek meg egymás mellett. A PC-őrültek elvből nem használnak „különleges karaktereket” (mint például ékezet, vessző, szóköz), a többi felhasználó pedig
a) azt sem tudja, melyiket hol találja,
b) össze-vissza keveri őket,
c) egyáltalán nem érdekli, hogy milyen hibákat vét a begépelésnél.
(Közbeékelés: Még mielőtt a PC-őrültek a szájukra vennének, elárulom, hogy otthon csak és kizárólag Linuxot használok.)
3. Bármilyen meglepő, de tényleg van olyan, aki nem tudja a saját e-mail címét. Számos olyan ember van, aki a mobilszámát sem tudja. Miért kellene pont az e-mail címét ismernie?
Ha a fenti 3 dolgot nem kezeljük kellő körültekintéssel, könnyen előfordulhat, hogy hibáktól hemzsegő adatbázist építünk.
Mindez csak arról jutott eszembe, hogy rendszeresen kielemzem ebből a szempontból a saját listánkat. Természetesen a végleges adatbázisba csak a double opt-in folyamaton átesett ügyfelek kerülnek, de azt is látom, hogy hány „sikertelen próbálkozás” volt. Ez pedig nagyon jól mutatja, hogy a felhasználók hogyan tanulnak, okosodnak és használják egyre rutinosabban a netet.
Az alábbi példa pedig arra bizonyíték, hogy én magam mennyire nem tudok a felhasználók fejével gondolkodni:
A www.ovonok.hu url-t 74 különböző formában írták be a felhasználók a Google keresőbe.
Önmagában az az ismert tény is megdöbbentő, hogy az emberek jelentős része a keresőbe írja a webcímet a címsor helyett, de hogy ezt ilyen sokszínűen lehet művelni… Ezt magam sem gondoltam volna.