Már többször citáltam testvérem honlapját, a leányzó gyógymasszőz. (Flash site optimalizálás - www.ancsamasszazs.hu; Google Webmaster Tools - magyarul is, stb.)
Az jutott eszembe, hogy leírom a tapasztalatokat Adwords-zel, mert szerintem sokan keresnek gyakorlati példát a témában, akár kkv-k is, és hát akkor álljon itt egy, ami szerintem érdekes.
A feladat: olyan ügyfelek megszerzése, akik masszőrt, masszírozás szolgáltatást keresnek.
Célcsoport behatárolása:
- masszőr szolgáltatást keres (Adwords-ben a kulcsszavakat és esetlegesen ha használni akarjuk a tartalmi hálózatot, akkor a site-okat, amelyekre hirdetni akarunk, e köré érdemes felépíteni)
- mivel belvárosi székhely és nem "mozgó árus" testvérkém, így területi célzásban csak Budapest és max. 15-20 km-es vonzáskörzete jöhet szóba
- nem szexmasszázs, így negatív kulcsszavaknál érdemes felvenni egy-két - bár gyakran használt - kifejezést, amelyek nem lesznek relevánsak (pl. szex, sex, szexmasszázs, stb.)
Háttérinfók:
- fontos, hogy a büdzsé limitált, erősen. Kezdő vállalkozás, nem költünk sokat, de azt be kell hozni, ki kell termelni
- csak telefonon lehet bejelentkezni (ha nem így lenne, akkor több lenne az emailek megválaszolására, mint a masszőrözésre fordított idő :)
Adwords beállítások ezek fényében:
- területi beállítások (kampány beállítások, területi célzás): Budapest és max. 25 km-es vonzáskörzete. Magyarázat ehhez: aki 20-25 km-re lakik Pesttől, az is előfordul, hogy ingázó. Márpedig sokan ugranak be masszőrhöz meló után, ergo ők is fontosak lehetnek. Tágítani a területet nem láttuk értelmét, ez bőven elég szűrő, ha már ebből a körzetből látják a hirdetés, lesz látogató és érdeklődő.
- nyelvi beállítások (kampány beállítások, nyelvi célzás): magyar és angol. Sok esetben ugyanis angol nyelvű a böngésző v. angol google címet használ a látogató (.com és .co.uk, stb.), emiatt máshol is így használom ezt a beállítást + tesóm tud angolul, ha úgy adódik, hogy beesik valamelyik Tesco-s angol vezető, majd lebeszélik, hogy mennyi is az annyi és mikorra jöjjön :)
- hálózat, ahol a hirdetés megjelenhet (kampány beállítások, hálózatok v. networks): igazából bárhol megjelenhet, most automatikus beállításon fut, de FONTOS, le van korlátozva, hogy mennyi megjelenést (impressiont) engedünk ennek a hirdetés-megjelenési típusnak. Ugyanis a tartalmi hálózat ha nem figyelünk a nagy számok törvénye miatt lepörgetheti a büdzsét, anélkül, hogy igazán fontos/releváns látogatót hozna
- időbeli korlátozás (kampány beállítások, időzítés v. ad scheduling): máshol, ahol pl. webáruház működik, vagy regisztrálni lehet, esetleg tartalmat olvasni, nem szeretem használni. Minek korlátozzam, ha valaki éjjel szeret netezni, és akkor kattingat a hirdetésekre? Viszont! Ahogy írtam, testvérem nappal dolgozik, telefonos bejelentkezés van, úgyhogy a nyitvatartási időn kívül nem sok értelme hirdetni, max. +2-3 óra, az esti madaraknak, de azt is csak értelmes ideig (pl. este 8-9 óra). Aki előtte v. utána netezik, nem nagyon fogja felírni/megjegyezni a telefonszámot, hogy majd nyitvatartási időben telefonáljon. Koncentráljunk a "biztosabb" konverziókra, hívásokra.
- kizáró kulcsszavak (kampány / kulcsszavak / kizáró kulcsszavak): szex, sex, és még sok egyéb, amit el tudtok ide képzelni...
- napi limit (kampány beállítások / napi büdzsé v. budget): 1000 Ft/nap, amit lejjebb viszünk majd később 500 Ft/napra.
- árazás és pozíció preferencia (kampány beállítások / árazás v. bidding): CPC alapú árazás, azaz kattintás után fizetünk, + pozíció preferenciával, erről később, a kulcsszavaknál.
Kulcsszavak:
- a tesztelési időszakban futottak hirdetések a következőkre: masszázs, masszőr, talpmasszázs, frissítő masszázs, svéd masszázs, gyógymasszázs, cellulit masszázs, fogyasztó masszázs, fáradtság, stresszoldás, hátfájás
- a tesztelési időszak azt mutatta meg, hogy bár elenyésző mértékben, de érkeztek kattintások szinte minden kulcsszóra, de végül a "masszázs" és a "masszőr" vitte a pálmát, míg előbbi 8-10%-os CTR-rel, utóbbi 4-5%-os CTR-rel futott
- kulcsszó beállítások: mivel nagyon sok a hirdetés erre a két kulcsszóra, a teszt megmutatta, hogy ha nem 1-2-3 helyen van a hirdetés (leginkább 1. és 2. helyen kellett legyen), akkor már radikálisan kevesebb kattintás és még kevesebb komoly érdeklődő érkezett. Éppen ezért úgy állítottuk be (a királyi többes egyébként mindig annak szól, hogy testvéremmel egyeztettünk, ő tolta az információt és meg állítgattam az Adwords-öt meg figyeltem fél szemmel az Analytics-et, hogy az érkező látogató mit is csinál a honlapon, ügyfél és ügynökség édes összhangja :)), szóval úgy állítottuk be, hogy mindig 1-2 helyen legyen a hirdetés, akár azon az áron, hogy ez sokba is került kattintásonként.
Hirdetés (ami a legtöbbször jelenik most már meg, mert viszi a pálmát CTR-ben):
{KeyWord:Masszázsra vágysz?}
Kedvező áron gyógy- és
frissító masszás a VII. kerületben!
www.ancsamasszazs.hu
A hirdetési szövegben lévő keyword-ös részről bővebben itt >>>
EREDMÉNYEK (2009. szeptember 30- október 14.):
Na innentől szokott lenni az, hogy jó, meg elégedettek vagyunk, meg higgyék el... de most nem, inkább a számok, hogy lássunk is valamit:
- Napi limit: 1000 Ft/nap, szeptember 30-október 14-ig futott az első már éles kampány, azaz nem teszt és van miről beszélni már: elment 10 004 Ft, ez a költség
- Megjelenések száma: 2038 alkalommal jelent meg a hirdetés
- Kattintások száma: 134 katt, ezáltal az átkattintási arány: 6,58% (azaz a két kulcsszó + a tartalmi hálózat), ami se nem túl jó, se nem túl rossz (bár sztem amiatt, hogy volt tartalmi hálózatos megjelenés, ami rontani szokta az arányt, amiatt ez egész jó)
- Ne feledjük, a 134 kattintás 15 napra elosztva átlagosan 9 kattintás mindössze naponta, tehát nem sok! (ha még nem volt elég a számolásból, akkor 1 kattintás ára így 75 Ft volt átlagosan, ami köszönhető a pozíció preferenciának ami drágít és a hirdetői konkurenciának)
- Konverziók száma: napi 2-3 telefonhívás (ne feledjük, 15 napig ment a kampány, azaz tehát mégegyszer napi 9 kattintás volt átlagosan, amiből tehát kb. harmada telefonált is) és végül a kampány alatt kb. 10 új ügyfél jött aki internetes hirdetésre hivatkozva újként jelentkezett be.
- Konverziós költség tehát 10 ügyféllel számolva és 10 000 Ft elköltött összeggel 1000 Ft/ügyfél. Ilyen viszonylag kis értékű szolgáltatásnál ez soknak tűnhet, de hadd menjek tovább: az ügyfelek közül többen azonnal kértek újabb időpontot, és volt, aki már másnak tovább ajánlotta a szolgáltatást, mert már az ajánlásból bejelentkeztek, valamint szintén volt, aki tovább ajándékozta (tehát meghívott rá valakit, barátot, barátnőt, stb.) a szolgáltatást annyira elégedett volt.
Konzekvenciát szerintem ennyiből már le lehet vonni.