B2B online marketing blog

b2b online marketing - azaz online marketing üzleti oldala.

Cseh BalázsBalee
digitális divízióvezető
CompLex Kiadó, Wolters Kluwer


adwords_certified_partner_web_HU.gif

Aztmondják...

Jogszabály v. cégkereső:

CompLex

Jogszabályt Céget

Ezeket olvasgatom

Licenc

Creative Commons Licenc

Webanalitika – mérjük, mérjük, de mivel, mit, minek és hogyan? I. rész

2006.12.21. 13:13 Cseh Balázs - Balee

A legjobb és ugyanakkor a „legrosszabb” dolog az online marketingben a mérhetőség. Web-analitikai programokkal – Google Analytics, logfájl elemzők (pl. AWstats), kiküldő program analitikai része (pl.: 12All), stb. – számtalan adat, információ zúdul ránk többé-kevésbé emészthető formában.

Cikksorozatomban igyekszem az egyes területeket végigmazsolázni, az összefüggésekre rávilágítani és egy-két programot és a bennük rejlő lehetőségeket megmutatni.

Miért mondom, hogy ez a legjobb dolog az online marketingben?

A marketingesek örök problémája egy-egy akció hatékonyságának mérése. Milyen mérőszámokkal dolgozzon, ezekhez honnan szedje össze az adatokat, hogyan rendszerezze, hogyan dolgozza fel, és miket lát belőle, valamint nem utolsó sorban ezekből hogyan vonjon le olyan következtetéseket, amelyeket a következő akcióban már sikerrel használhat? Nos az analitikai eszközök széles tárházát biztosítják annak, hogy mindent mérjünk a legutolsó kósza kattintásig, és persze még azon is túl. Amennyiben a megfelelő statisztikai programokat megfelelő arányban használjuk, könnyedén megtalálhatjuk az egyensúlyt a „még nem túl sok”, és a „de ennyi már elég” között.

Miért mondom, hogy ez a legrosszabb dolog?

Egyrészt offline vizekről online irányba evezve megdöbbentő, hogy mennyire mérhetővé válik az ember munkája. Innentől egy-egy akció végeredménye önmagáért beszél: azonnal kibukik mind az átütő siker, mind a pancser megoldás. Persze az online jó tulajdonságának köszönhetően korrigálható az eredmény általában (pl. akció közben egy sikertelen banner cserélhető, de persze egy 14 ezres mailing kiküldését követően már nem fogunk tudni változtatni sok mindent, max. a landing page-eket, de a mailing szövegét már sajnos nem), de mégis van olyan eset, hogy már csak kívülről szemléljük az akciót. Azért ijesztő ez egy offline marketingesnek, mert nincsen apelláta. A munkája azonnal mérhető, akár részekre szedve is (pl. AB tesztek címlista, kreatív, landing page, stb. szempontok alapján külön) és ezzel nem szívesen szembesül az ember, azonnal legalábbis végképp nem.

Másrészről a túlzásba vitt mérés túl sok információt és adatot eredményez, amely innentől már nem segíti, hanem hátráltathatja a munkát (mire összeszedjük, feldolgozzuk, rájövünk, hogy már csak ki kéne értékelni, de arra kb. 0 percnyi időnk maradt a napi meló mellett). Fontos tehát itt is az arany középút.

Mit mérjünk és hogyan?

A mérés területenként különbözik és mégis borzasztóan összefügg. Fontos meghatározni a mérőszámokat a honlap, a hírlevél, az eDM, és a SEO kampányok esetében is. Céltól, a mérésre használt programtól és az adatok sokrétűségétől függően mást és mást kell figyelnünk, valamint ezek kölcsönhatását. Végig fogjuk nézni mindet.

Mivel mérjünk?

A legalapvetőbb kérdés az, hogy milyen szoftver megoldást használjunk a mérésre?

Keressük először az ingyenes megoldásokat. Miért fizetnénk súlyos pénzeket, pláne induló honlap esetében olyan elemző szoftverért, amelyhez hasonló tudással már meglévő program is rendelkezik, ráadásul ingyenesen.

Pár jó megoldást tudok ajánlani induláshoz: Google Analytics, AWstats, Webalizer. Ezek közül a „legnatívabb” a Webalizer. Nagyon sok adatot produkál a szerver log fájljából, de elég puritán módon, nincsen túldizájnolva, túlbonyolítva. Ezt a megoldást nagyon nem is ragoznám.

Google Analytics – induláskor még voltak vele problémák bőven, amelyeket szépen lassan leküzdenek a googlis srácok. Eleinte heteket-hónapokat kellett várni az elbíráláshoz, bekerüléshez, mert az elindítás napján kicsit túlterhelték a rendszert, túl sokan szerették volna egy percen belül beépíteni oldalukba és mérni az aktivitást honlapjukon. Most már elég gyorsan megy a regisztráció, és a mérőkód beépítését követően pár percen-órán belül már látja is az oldalt, és a mérés is működik. A működési elve egyszerű: minden oldalba a </body> tag elé be kell építeni egy meghatározott kódot, aztán figyelni a statisztikát az Analytics-ben.

Az Analytics-szel külön is szeretnék foglalkozni egy részletesebb cikkben, de addig is álljon itt egy tipp: az Analytics-ben meghatározhatunk úgynevezett Conversion Goal-okat. Beállíthatjuk (egyelőre 4 ilyen goal-t), hogy ha a felhasználó az adott oldalra eljut az nekünk megér pl. 1 egységet (ennél komplexebb módon is meg lehet határozni a Goal értékét, de szerintem már ezzel is beljebb leszünk). Hol használjuk ezt?

  • olyan oldal esetén, ahol a rendelés a lényeg: állítsuk be a „Köszönjük rendelését” oldal linkjét, és ahány felhasználó ezt látja, tulajdonképpen annyiszor rendeltek nálunk. Ezzel rögtön látható, hogy egy x látogatottságú oldal esetében milyen a rendelési konverzió
  • olyan oldal esetén, ami inkább csak tájékoztató jellegű és lényeg a visszajelzés, beállíthatjuk az „Elérhetőségeink” oldalt, vagy visszajelző űrlap esetén a „Köszönjük levelét, hamarosan felvesszük Önnel a kapcsolatot” típusú oldalunkat goal-nak és szintén mérhető az oldal hatékonysága: hány felhasználó jut el addig, hogy megpróbálja felvenni velünk a kapcsolatot.

AWstats – azt kell mondjam, hogy az egyik legjobb megoldás a log fájl elemzők közül. Ingyenes, jól áttekinthető. Szerver oldalon is használható, de desktop gépen is alá rakhatjuk a log fájlokat, kinek hogy tetszik, de akárhogy is, a paraméterezéshez, a pontos méréshez kell egy kis szakértelem, de ha egyszer bekonfiguráltuk, onnantól nagyon hálás segítőtárs.

Dinamikusan bővíthető úgynevezett extra szekciókkal, amelyekben további elemzési szempontokat, változókat, stb. adhatunk meg, és az alapinformációknál több, komplexebb adatok is kinyerhetők. Szintén szánok neki egy részletesebb posztot.

A következő cikkben részletesen taglalom, hogy milyen információkat nyerhetünk ki a honlapokból, miket mutatnak meg az egyes elemző programok minimálisan, és "maximálisan".

Szólj hozzá!

Címkék: google statisztika analitika mérés google analytics elemzés

Online marketing szótár
Szerzőtársammal, Julcsival kitaláltuk, hogy felépítünk egy online marketing szótárt, fogalomtárt, amely minden online marketing iránt érdeklődő épülésére és segítésére szolgálhat. Bízunk benne, hogy sikerrel járunk, kattints és nézd meg >>>

A bejegyzés trackback címe:

https://b2bonline.blog.hu/api/trackback/id/tr3923696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.