I. rész: netes olvasási szokások
Hogyan olvasnak az emberek neten?Sehogy!
A felhasználók nem olvasnak, sokkal inkább "szkennelnek", amikor egy weboldalt vagy hírlevelet megnéznek. A "szkennelés" során kiragadnak egy-egy mondatot, mondatrészt, szavakat, szótöredéket, információt. Hírlevelek esetében több időt szánnak erre a gyors áttekintésre, internet-oldalak esetén viszont csak másodperceink vannak arra, hogy felkeltsük a figyelmet, aztán szörfözik is tovább a felhasználó.
Éppen ezért fontos, hogy az internet-oldalak jól áttekinthetőek, figyelemfelkeltőek, "szkennelés-barátak" legyenek:
- emeljünk ki kulcsszavakat (a linkek is egyfajta kiemelések, de ezúttal nem a linkelésre, hanem eltérű betűméretek, színek, esetleg más betűtípusokra kell gondolni)
- értelmes, jelentést is hordozó alcímek
- felsorolások, listák (mint pl. ez is)
- egy bekezdésben csak egy téma szerepeljen! (ha a bekezdés első pár szava nem kelti fel az olvasó érdeklődését, ugrik a következőre)
- a fogalmazás legyen "feje tetejére állított piramis"! Azaz a mondanivaló, az érvelés induljon a következtetés levonásával! Sokkal figyelemfelkeltőbb ugyanis, ha levonunk egy következtetést, mert ez rögtön érzelmet vált ki, állásfoglalást indukál, és kíváncsivá teszi az olvasót a további tartalom iránt.
- a hagyományos írási stílusnál sokkal többet érnek a félszavak (vagy akár kevesebb is!)
A http://www.useit.com készített egy felmérést arra vonatkozóan, hogy melyik honlap-típus a legjobb "szkennelés" szempontjából. A mérést egy összetett mutatóval jellemezték (usability improvement), amely azt mutatja meg, hogy mennyire javult az oldal használhatósága a különböző megoldások esetén. A mutató 5 tényezőből áll:
- a kérdések megválaszolásához szükséges idő
- hibás válaszok aránya
- "felidézhetőség", egy teszt, amely megmutatta, hogy a honlappal kapcsolatban mire emlékeztek a felhasználók
- sitemap felrajzolásához szükséges idő - ezzel vizsgálták, hogy mennyi idő kell arra, hogy rekonstruálni tudják az adatok felépítését, kapcsolódásait
- a honlap szubjektív megítélése - honlap minőségének megítélése, mennyire tetszetős, benyomások
Honlap típusa |
Minta bekezdés |
Usability Improvement (az eredeti állapothoz viszonyítva) |
---|---|---|
promóció központú írás (eredeti, kiindulási állapot) marketinges szóhasználat és stílus, mint a legtöbb kereskedelmi oldal esetében |
Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). | 0% (ez volt a kiindulási alap) |
Tömörített szöveg feleannyi szóval, mint az eredeti szövegben |
In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. | 58% |
Áttekinthető, szkennelhető szöveg az eredeti szöveg, kiemelést és felsorolást alkalmazva |
Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were:
|
47% |
Objektív hangnem nem szubjektív, hanem sokkal inkább semleges stílus |
Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). | 27% |
Mindezek kombinációja |
In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were:
|
124% |
Érdekes megfigyelni, hogy az értékesítés (promóció) centrikus megoldásnál még az objektív, leíró stílus is hatékonyabb. Hiába, az emberek többre értékelik a száraz tényeket, mint a marketingesek túlzó állásfoglalásait. Az alábbi mondatrészre: "Nebraska is filled with internationally recognized attractions," azoknak a felhasználóknak, akik célja a tények összegyűjtése, az az első reakciója: hogy "nem, nincsen tele :)". Ez lelassítja az információ feldolgozását és szinte kedvük sincsen tovább nézni a honlapot.