B2B online marketing blog

b2b online marketing - azaz online marketing üzleti oldala.

Cseh BalázsBalee
digitális divízióvezető
CompLex Kiadó, Wolters Kluwer


adwords_certified_partner_web_HU.gif

Aztmondják...

Jogszabály v. cégkereső:

CompLex

Jogszabályt Céget

Ezeket olvasgatom

Licenc

Creative Commons Licenc

Bounce management

2008.06.18. 19:47 Cseh Balázs - Balee

Regisztrált felhasználó gyűjtésért (is) felelős emberként sajnos az egyik legfájóbb pont számomra a címek romlása, a visszapattanó e-mail címek számának növekedése (egyáltalán... már az is irritáló, hogy pattan vissza 1 db e-mail is :)). Nincs mit tenni azonban, kezelni kell ezt a problémát is.
Egyrészt az ember törekszik arra, hogy mindenféle reguser gyűjtő akcióval folyamatosan növelje a lista méretét de legalább szinten tartsa, másrészt arra, hogy tisztán tartsa a listát, hiszen a sok visszapattanó hozzájárul, hogy spam listára kerüljünk, valamint rontja a számokat/statisztikákat.

Hogy célszerű nekifogni a visszapattanó e-mailek kezelésének?


1. Először is legyen egy olyan szoftver, ami megbízhatóan kezeli, feldolgozza a visszapattanó leveleket, nem árt, ha szortírozza hard és soft bounce-ra megjelölve a visszapattanás indokát is és mindezt tudja értelmesen exportálni is.
Minden szó fontos!
  • "megbízhatóan kezeli" -> egy rosszul beállított kiküldő sajnos több kárt tehet, mint használ, mert vagy több levelet rak bounce-ra, vagy kevesebbet, de akármelyik irányba is "hajlik", egyik sem jó.
  • "szortíroz, megjelöli az indokot" -> na igen. Nem ér semmit, ha nem tudjuk a visszapattanás okát. Hiszen a puha (soft) visszapattanókat nem kell rögtön kukázni, lehet, hogy egy sima "over quota" üzenet figyel a levélben, azaz a user nem törli az üzeneteit. Más kérdés, hogy ez az első jele a magára hagyott postaládának is... de ráérünk kiszedni 3-4 visszapattanás után az ilyen címet.
  • "tudja értelmesen exportálni" -> na igen... láttunk már karón varjút és úgy kellett kiimádkozni a kiküldő szoftverből a listát. Erről ennyit.
2. Ha már kezünkben a lista, tele szebbnél szebb visszapattanó okokkal, akkor... na akkor ne álljunk még neki törölgetni. Ugyanis lehet, hogy a címek nagy százalékát meg lehet még menteni.
Mondok példákat: @feemail.hu; @remail.hu; @exelero.hu; kovacs.joszef.@freemail.hu; kovács_jánosné@frímél.hu; és ítéletnapig lehetne ragozni... az emberek hihetetlenül kreatívak.
Itt jegyezném meg, hogy az egész hóbelebanc elé lehetne helyezni azt, hogy legyen a feliratkozás/regisztráció double-opt-in! Ha több forrásból is érkeznek e-mail címek az adatbázisunkba (pl. TM-en v. DM-en, faxon, stb. keresztül), akkor persze ez csak részben megoldás, de legalább az online érkező címek tiszták lesznek. A TM operátort meg meg kell fenyíteni, ha rosszul vesz fel címet :) (bocs).
Szóval most kb. 300-500 különféle elgépeléssel találkoztam... ebből szerintem alsó hangon 50 féle módon írták azt, hogy axelero, 25 féle képpen azt, hogy chello (igen, helo, hello, csello és társai), valamint kb. a freemail vitte a pálmát 70-80 féle megoldással (netudjátokmeg).
De lényeg: ez legyen az első lépcső, próbáljuk megmenteni a címet. Javítsuk a domaint, javítsuk a @ előtti azonosító részt. SŐT! B2B adatbázis esetén nagyszerű lehetőségünk van: nézzük össze, hogy az adott cég milyen módon generálja le az e-mail címet a dolgozóknak és ha pl. így: b.cseh<kukacovics>dashofer.hu, akkor a agnes_nemtommi<kukacovics>dashofer.hu cím valószínűleg hülyeség, de jó eséllyel a a.nemtommi<kukacovics>dashofer.hu működni fog... és ]így tovább... igazából idő, pénz és energia függvénye az egész (Balázs, mi nem???).

3. Ezt követően is marad bounce bőven... na akkor elkezdhetjük óvatosan kiszedni a címeket. Óvatosan, mert hátha épp közben spam listára kerültünk valahol és valójában ez a magas bounce oka, de lehet, hogy csak egy nagyobb cégnél kerültünk le/kizárásra, stb. Ekkor érdemes futni a köröket, mielőtt az adott címeket kukázzuk.

4. Törlés... hát igen... Ilyenkor nem nézek oda, összeszorítom a fogam, stb.stb. És arra gondolok, hogy "na igen, akkor mozduljunk rá a következő listaépítő kampányra :)"

Több cím, nagyobb lista, minek törölnék én??? Megőrültél?


Na igen... nagyobb a lista, és ki lehet rakni a falra, hogy hatszázhuszonnyolcmillió e-mail címem van egy 10 milliós országban :)
Csakhogy:
  • bizonyos szolgáltatók előszeretettel raknak fel saját kis spam listájukra (és néha nyilvános blacklistekre is), ha pl. többször küldünk bounce címre levelet. Igazuk van... ha fontos neked a listád és az, hogy eljuss a címzetthez, kezeld rendesen!
  • a nagyobb listán rosszabbul mutatnak ám a számok, a statisztikák. Hiszen ugyan nagy a lista, de pl. megnyitási arányt, CTR-t, konverziót és minden olyan mutatót ront, amelynél az osztó az, hogy mennyi címre ment ki. Márpedig... én jobban örülök egy 5-10%-os konverziónak 100-as listán, mint 0,00001%-osnak 100 000-es listán... akár rendelés, akár feliratkozás, akár mi is a cél.
  • a hirdető sem hülye. Hiába mondom, hogy ..... ld. fenti szám db e-mail címem van és erre megy ki a hírlevél, ha utána prezentálok neki 5 kattintást :) No comment.

Mennyi bounce a normális?


Hát, őszintén? Az istennek sem találtam erre pontos számot neten. Úgy látom mindenki retteg konkrétumot leírni... Image, meg titok, meg nem engedhetjük meg magunknak, meg nem tudom... hát... a normális - mint mindenben - az lenne, ha nem lenne.
De sajnos létező probléma.
Én azt lőném, hogy 10-15%-os romlás éves szinten sajnos reális. Efölött vagy túl van terhelve a lista, vagy ritkán van gondozva. Ez alatt meg... hát festi magát :)

1 komment

Címkék: spam bounce hard bounce soft bounce

Online marketing szótár
Szerzőtársammal, Julcsival kitaláltuk, hogy felépítünk egy online marketing szótárt, fogalomtárt, amely minden online marketing iránt érdeklődő épülésére és segítésére szolgálhat. Bízunk benne, hogy sikerrel járunk, kattints és nézd meg >>>

A bejegyzés trackback címe:

https://b2bonline.blog.hu/api/trackback/id/tr29527800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baloghj 2008.06.30. 11:58:46

Na ja! Nem bántásképp, de a TM-es operátorok néha-néha valóban kaphatnának egy listát a leggyakoribb domainekről. Vagy olyan szerződést kell kötni a céggel, hogy ha a hibásan rögzített e-mail címek listája meghaladja az x%-ot, akkor kompenzációt kérünk. Jogos lenne, csak ritka, hogy ezt a minőségi garanciát egy TM cég felvállalja.