B2B online marketing blog

b2b online marketing - azaz online marketing üzleti oldala.

Cseh BalázsBalee
digitális divízióvezető
CompLex Kiadó, Wolters Kluwer


adwords_certified_partner_web_HU.gif

Aztmondják...

Jogszabály v. cégkereső:

CompLex

Jogszabályt Céget

Ezeket olvasgatom

Licenc

Creative Commons Licenc

Bounce management

2008.06.18. 19:47 Cseh Balázs - Balee

Regisztrált felhasználó gyűjtésért (is) felelős emberként sajnos az egyik legfájóbb pont számomra a címek romlása, a visszapattanó e-mail címek számának növekedése (egyáltalán... már az is irritáló, hogy pattan vissza 1 db e-mail is :)). Nincs mit tenni azonban, kezelni kell ezt a problémát is.
Egyrészt az ember törekszik arra, hogy mindenféle reguser gyűjtő akcióval folyamatosan növelje a lista méretét de legalább szinten tartsa, másrészt arra, hogy tisztán tartsa a listát, hiszen a sok visszapattanó hozzájárul, hogy spam listára kerüljünk, valamint rontja a számokat/statisztikákat.

Hogy célszerű nekifogni a visszapattanó e-mailek kezelésének?


1. Először is legyen egy olyan szoftver, ami megbízhatóan kezeli, feldolgozza a visszapattanó leveleket, nem árt, ha szortírozza hard és soft bounce-ra megjelölve a visszapattanás indokát is és mindezt tudja értelmesen exportálni is.
Minden szó fontos!
  • "megbízhatóan kezeli" -> egy rosszul beállított kiküldő sajnos több kárt tehet, mint használ, mert vagy több levelet rak bounce-ra, vagy kevesebbet, de akármelyik irányba is "hajlik", egyik sem jó.
  • "szortíroz, megjelöli az indokot" -> na igen. Nem ér semmit, ha nem tudjuk a visszapattanás okát. Hiszen a puha (soft) visszapattanókat nem kell rögtön kukázni, lehet, hogy egy sima "over quota" üzenet figyel a levélben, azaz a user nem törli az üzeneteit. Más kérdés, hogy ez az első jele a magára hagyott postaládának is... de ráérünk kiszedni 3-4 visszapattanás után az ilyen címet.
  • "tudja értelmesen exportálni" -> na igen... láttunk már karón varjút és úgy kellett kiimádkozni a kiküldő szoftverből a listát. Erről ennyit.
2. Ha már kezünkben a lista, tele szebbnél szebb visszapattanó okokkal, akkor... na akkor ne álljunk még neki törölgetni. Ugyanis lehet, hogy a címek nagy százalékát meg lehet még menteni.
Mondok példákat: @feemail.hu; @remail.hu; @exelero.hu; kovacs.joszef.@freemail.hu; kovács_jánosné@frímél.hu; és ítéletnapig lehetne ragozni... az emberek hihetetlenül kreatívak.
Itt jegyezném meg, hogy az egész hóbelebanc elé lehetne helyezni azt, hogy legyen a feliratkozás/regisztráció double-opt-in! Ha több forrásból is érkeznek e-mail címek az adatbázisunkba (pl. TM-en v. DM-en, faxon, stb. keresztül), akkor persze ez csak részben megoldás, de legalább az online érkező címek tiszták lesznek. A TM operátort meg meg kell fenyíteni, ha rosszul vesz fel címet :) (bocs).
Szóval most kb. 300-500 különféle elgépeléssel találkoztam... ebből szerintem alsó hangon 50 féle módon írták azt, hogy axelero, 25 féle képpen azt, hogy chello (igen, helo, hello, csello és társai), valamint kb. a freemail vitte a pálmát 70-80 féle megoldással (netudjátokmeg).
De lényeg: ez legyen az első lépcső, próbáljuk megmenteni a címet. Javítsuk a domaint, javítsuk a @ előtti azonosító részt. SŐT! B2B adatbázis esetén nagyszerű lehetőségünk van: nézzük össze, hogy az adott cég milyen módon generálja le az e-mail címet a dolgozóknak és ha pl. így: b.cseh<kukacovics>dashofer.hu, akkor a agnes_nemtommi<kukacovics>dashofer.hu cím valószínűleg hülyeség, de jó eséllyel a a.nemtommi<kukacovics>dashofer.hu működni fog... és ]így tovább... igazából idő, pénz és energia függvénye az egész (Balázs, mi nem???).

3. Ezt követően is marad bounce bőven... na akkor elkezdhetjük óvatosan kiszedni a címeket. Óvatosan, mert hátha épp közben spam listára kerültünk valahol és valójában ez a magas bounce oka, de lehet, hogy csak egy nagyobb cégnél kerültünk le/kizárásra, stb. Ekkor érdemes futni a köröket, mielőtt az adott címeket kukázzuk.

4. Törlés... hát igen... Ilyenkor nem nézek oda, összeszorítom a fogam, stb.stb. És arra gondolok, hogy "na igen, akkor mozduljunk rá a következő listaépítő kampányra :)"

Több cím, nagyobb lista, minek törölnék én??? Megőrültél?


Na igen... nagyobb a lista, és ki lehet rakni a falra, hogy hatszázhuszonnyolcmillió e-mail címem van egy 10 milliós országban :)
Csakhogy:
  • bizonyos szolgáltatók előszeretettel raknak fel saját kis spam listájukra (és néha nyilvános blacklistekre is), ha pl. többször küldünk bounce címre levelet. Igazuk van... ha fontos neked a listád és az, hogy eljuss a címzetthez, kezeld rendesen!
  • a nagyobb listán rosszabbul mutatnak ám a számok, a statisztikák. Hiszen ugyan nagy a lista, de pl. megnyitási arányt, CTR-t, konverziót és minden olyan mutatót ront, amelynél az osztó az, hogy mennyi címre ment ki. Márpedig... én jobban örülök egy 5-10%-os konverziónak 100-as listán, mint 0,00001%-osnak 100 000-es listán... akár rendelés, akár feliratkozás, akár mi is a cél.
  • a hirdető sem hülye. Hiába mondom, hogy ..... ld. fenti szám db e-mail címem van és erre megy ki a hírlevél, ha utána prezentálok neki 5 kattintást :) No comment.

Mennyi bounce a normális?


Hát, őszintén? Az istennek sem találtam erre pontos számot neten. Úgy látom mindenki retteg konkrétumot leírni... Image, meg titok, meg nem engedhetjük meg magunknak, meg nem tudom... hát... a normális - mint mindenben - az lenne, ha nem lenne.
De sajnos létező probléma.
Én azt lőném, hogy 10-15%-os romlás éves szinten sajnos reális. Efölött vagy túl van terhelve a lista, vagy ritkán van gondozva. Ez alatt meg... hát festi magát :)

1 komment

Címkék: spam bounce hard bounce soft bounce

A bejegyzés trackback címe:

https://b2bonline.blog.hu/api/trackback/id/tr35527800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baloghj 2008.06.30. 11:58:46

Na ja! Nem bántásképp, de a TM-es operátorok néha-néha valóban kaphatnának egy listát a leggyakoribb domainekről. Vagy olyan szerződést kell kötni a céggel, hogy ha a hibásan rögzített e-mail címek listája meghaladja az x%-ot, akkor kompenzációt kérünk. Jogos lenne, csak ritka, hogy ezt a minőségi garanciát egy TM cég felvállalja.