B2B online marketing blog

b2b online marketing - azaz online marketing üzleti oldala.

Cseh BalázsBalee
digitális divízióvezető
CompLex Kiadó, Wolters Kluwer


adwords_certified_partner_web_HU.gif

Aztmondják...

Jogszabály v. cégkereső:

CompLex

Jogszabályt Céget

Ezeket olvasgatom

Licenc

Creative Commons Licenc

Facebook veszélyei

2011.04.24. 09:15 Cseh Balázs - Balee

Utóbbi időben jelentősen megszaporodtak a Facebook spam-ek. Szinte nem telik el úgy nap, hogy ne kattintanám meg a "Mark as spam" linket, és nem azért, mert az ismerőseim küldenek kéretlen reklámokat önszántukból (na ilyen is van, de azért ahhoz, hogy náluk erre kattintsak, azért 10-15 ugyanolyan marhaságnak kell érkeznie, tehát itt nagyobb a "lauf"), hanem az ismerősök rendre bedőlnek FB spameknek, leginkább véletlenül.

Facebook spam: olyan kéretlen üzenetet értek alatta, amely úgy terjed, hogy a gyanútlan Facebook használó rákattint egy érdekesnek vélt posztra, eljut egy olyan oldalra, ahol a "beígért" tartalom található, és miközben ő azon az oldalon ügyködik, az oldalon lefutó scriptek a háttérben elvégzik a piszkos munkát és posztolgatnak, eventet hoznak létre, stb. az üzenőfalon, értesítve ezzel az adott felhasználó összes ismerősét, kontaktját.
Leggyakoribb megoldás az, hogy a landing oldalon, ahol a beígért tartalom van, pl. egy videólejátszó, Youtube-hoz hasonló beágyazott videó van, de a play gomb (és hát a videó kép alatt) valójában egy LIKE gomb script van, ami rögvest posztol is a mit sem sejtő kattintó FB oldalára.

Ezen felbuzdulva írok a problémáról. Sokan csinálják ugyanis azt, hogy nem oldalt hoznak létre, hanem személyt, illetve sokan egyéni vállalkozók v. magánzók, ezért nekik nem is oldalra van szükségük, hanem saját profiljukra, hiszen ők saját magukat adják el. Ennek viszont megvan az a veszélye, hogy - főleg ha sikerrel űzik szakmájukat - akár 3-4000 követőre is szert tesznek. Na és itt jön a probléma. Míg egy Facebook oldal esetén sokkal nagyobbak a megkötések, kevesebb lehetőség kínálkozik az ügyfelekkel való kommunikációra, az FB spam írók is inkább a személyekre mentek rá, és számukra készítenek vírusokat.

Ha valaki saját profiljában használja a Facebook-ot és rendelkezik több ezer kontakttal, akkor az ő esetében az FB spam nem csak, hogy kellemetlen, hanem Uram bocsá' életveszélyes is. Hiszen amellett, hogy egy "rossz kattintással" 3-4000 ember üzenőfalán jelenik meg a Facebook spam, az is rögtön kiderül, hogy mi is a "hőn követett" érdeklődési köre. Sajnos láttam olyan kéretlen/véletlen FB posztot, ami - hát finoman szólva - 18-as, sőt, talán 30-as karikájú lehetett volna inkább, és 1000%, hogy a drága ismerős NEM szerette volna posztolni, hogy őt bizony érdekli ez a téma :)

"Ha megkérdezed valaki véleményét, annak megvan az a veszélye, hogy el is mondja"

A másik gyakorta előforduló probléma amivel találkozom, az már inkább az oldalak esetén fordul elő (FB page). A cégek egyre-másra hozzák létre az oldalaikat Facebook-on, de elfelejtik azt, hogy valójában milyen környezetben, mit is vállalnak fel éppen. A Facebook egy közösségi oldal. A közösség lényege pedig az, hogy véleményt mondunk dolgokról, információt osztunk meg ismerőseinkkel, jelezzük a nagyvilágnak, hogy élünk :) Namost, ha egy cég létrehoz ebben az érában egy oldalt, akkor ezáltal kiírja a cégtáblára, hogy "nyitott vagyok az interaktív kommunikációra", felvállalja azt, hogy kaphat hideget is, meleget is. Akkor szokott jönni az első döbbenet és a válságmegbeszélés, amikor jön a hideg. Akkor szoktak rájönni a cégek marketingesei, hogy hová is keveredtek és jön az "Úristen, most elindul az anyázás, töröljük gyorsan". Ilyenkor azonban általában már késő. Túl késő ahhoz, hogy stratégiát alkossunk, túl késő ahhoz, hogy visszacsináljuk a dolgokat, ekkor már csak veszteség minimalizálás van.

Előre fel kell készülni arra, amit kedvenc könyvemben, az 1999 Ft-ban csak így fogalmaz meg az író: "Ha megkérdezed valaki véleményét, annak megvan az a veszélye, hogy ő el is mondja"... ez a Facebook, készüljünk fel erre.

Szólj hozzá!

Címkék: spam facebook

Online marketing szótár
Szerzőtársammal, Julcsival kitaláltuk, hogy felépítünk egy online marketing szótárt, fogalomtárt, amely minden online marketing iránt érdeklődő épülésére és segítésére szolgálhat. Bízunk benne, hogy sikerrel járunk, kattints és nézd meg >>>

A bejegyzés trackback címe:

https://b2bonline.blog.hu/api/trackback/id/tr622851187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.