Lassan ismét vége egy évnek, és kezdődik a következő. Ez mindig magában foglalja a megújulást, az új dolgok kezdetét, a változtatást. Nincs ez másként a hírlevelekkel sem, legalábbis nem szabad, hogy másként legyen (bár hozzáteszem, adott esetben ez a „ritus” fél évente történik e-newslettereknél), változtatni kell.
Miért is van ez így? Mi alapján, milyen tényezők figyelembevételével kell változtatnunk?
Ha a hírlevélre, mint egy az értékesítést segítő eszközre gondolunk, fontos, hogy az olvasók figyelmét folyamatos fenntartsuk. Nem szabad hagyni, hogy teljesen hozzászokjon a hírlevél design-hoz, és eközben az értékesítésre használható felületekkel szemben eltompuljon, ezért figyelni, kontrolálni és változtatni kell. Idővel kialakul a banner vakság, amikor az ominózus oldalsó oszlopokat, ahol általában a hirdetések helyet kapnak, csak perifériásan látja és „díszítősornak” érzékeli.
A hírlevél felépítésénél mindig vegyük figyelembe, melyek azok a részek amelyeken a hirdetések jól működnek.
Ezzel kapcsolatban szép számmal találhatunk kutatási eredményeket az interneten is (szemkamerás vizsgálatok eredményei) de tökéletesen megfelelnek a tapasztalati adatok is azaz a legalapvetőbb: a hírlevél mely részéből mennyi kattintás (és rendelés) volt.
Mielőtt nekilátnánk, nem árt, ha kicsit szörfözünk a hálón, megnézzük mik is az aktuális trendek, formák, színek …stb. ezen a téren.
Linkajánló: http://www.campaignmonitor.com/blog/archives/email_newsletter_design/index.html
Csináljunk egy általános e-mail címet, mondjuk praktikusan egy olyat, ahová bármekkora mennyiségben ömölhetnek az e-mailek (pl. Gmail) és interneten jártunkban-keltünkben iratkozzunk fel hírlevelekre. Ne csak a minket érintő iparági hírlevelekre, hanem bármilyenre, amiben egy kicsi fantáziát is látunk!
Saját hírlevelünk kialakításánál készítsünk vázlatokat látványterveket, véleményeztessük ismerősökkel kollegákkal. Ez a része a „művészet”, a leginkább kreativitást igénylő szakasz. Ne feledjük, a bátor, kreatív, és ugyanakkor áttekinthető megoldások átütő sikereket hozhatnak!
Mikre figyeljünk mindenképpen:
- A hírlevelet monitoron fogják olvasni, így mellőzzük a fekete alapon fehér szöveg megoldást
- Bármennyire is jó a most divatos web2.0 design, halványkéken szürkés-fehér árnyalatú szöveggel csak büntetjük az olvasót, ne tegyük, ha azt szeretnénk, hogy olvasson is
- Válasszunk megfelelő jól olvasható betűtípust. Lehet, hogy valami formailag szép de nehéz olvasni.
- Inkább szöveg, mint kép. Több jól pozícionált szöveges hirdetés, mint villódzó bannerek hada, már csak a méret miatt is.
- Ne feledd, a kevesebb néha több!
Ha megvan a terv, kezdjük el a megvalósítást. Készítsük el a grafikus elemeket, lehetőleg minél jobb minőségben, viszont minél kisebb méretben (remélem mondanom sem kell, hogy a flash animációkat hírleveleknél mellőzzük!!!) Készítsük el a kódot, nézzük meg hogy néz ki böngészőben.
Miért fontos a méret?
Számoljunk csak kicsit… ideális esetben 120-150 KB-os egy hírlevél, ha a képeket MIME-ben küldjük a hírlevélbe kódolva, optimalizálva, és nem szerverről hívjuk le. Ha kiküldünk egy ilyen hírlevelet 20 000 példányban, máris ott tartunk, hogy 2,5-3 gigabájtnyi adattal terheltük meg a szervert… és akkor még egy visszapattanó levéllel sem kalkuláltunk…
Másik oldalról pedig a modemes-betárcsázós felhasználók sem köszönik meg, ha 1 megás levelet kell letöltögetniük 10 percen keresztül a postafiókból. Valószínűleg ha türelmes a user, akkor a második, ha nem türelmes, akkor az első ilyen hírlevél után leiratkozik J.
Ne feledkezzünk meg a tesztelésről , mind böngészőre mind levelezőre való tekintettel, mivel van olyan rendszer ami az apróbb hibákat automatikusan javítja, de sok más esetben a legkisebb kódolási hiba esetén szétesik hírlevelünk (ha a Thunderbird, és a Gmail próbáját kiállta már kezdhetünk reménykedni)
Ha ezen túl vagyunk természetesen még nincs teljesen vége a munkának. Figyeljük „gyermekünk” első szárnypróbálgatásait, az olvasók reakcióit, a hatékonyságot, és szükség szerint korrigáljunk finomítsunk.
Ha jó munkát végeztünk akkor van egy vázunk amit csak aktuális tartalommal kell folyamatosan megtöltenünk, és kb. fél-1 évig dolgozni, termelni fog nekünk.