Írtam már egy cikksorozatot a webanalitikáról, mérésekről (Webanalitika – mérjük, mérjük, de mivel, mit, minek és hogyan? I. rész és II. rész). Most szeretném felhívni a figyelmet egy olyan dologra, problémára, amibe mi is belefutottunk, azért, hogy más elkerülje (hátha időben születik a cikk), vagy ha bele sem futott, akkor jót derüljön a dolgon.
Dashöfer oldalain lehetőség van hirdetni. Vegyesen ügynökségek és kis cégek is meg-megjelennek a szakerületi portálokon, és "látánk, hogy ez jó és csinálánk vala". Viszont mi a háttérben kétféle statisztikát készítünk (najó, nagyon sok félét, de kétfélét kiemelnék), az egyik a log file elemzés alapú AWstats programmal, a másikat Google Analytics-szel (meg van Webaudit auditálásunk is, stb.). De ez a két alap megoldás szinte mindig, minden körülmények között eltérő adatokat mutat. Namost, ha az AWstats alapján adunk árajánlatot AV alapú megjelenésre a portálokon, nem pedig a Google Analytics alapján, akkor ez már problémát okozhat.A két mérési eljárás között ugyanis (néha jelentős) különbség van!
A mérési különbség két dologra vezethető vissza:
- a két statisztika által mért adat teljesen érthetően különbözik, hiszen két különféle mérési eljárással gyűjtjük. Míg az AWstats a honlapnak helyet adó szerveren felhalmozódó adatokból, a log fájlokból dolgozik, a Google Analytics a már legenerálódó oldalak aljába épített mérőkód meghívásokból készíti el a statisztikákat. A log fájlok ráadásul a keresőrobotok szerver meghívásait, oldallátogatásait is tartalmazzák, így az AWstats azokkal is dolgozik, ezeket is kimutatja az elemzéseiben, míg a Google Analytics ezeket a kéréseket az eltérő technológia miatt nem tudja mérni.
Az oldal "nagyságától" (pl. hírportál versus sima céges bemutatkozó honlap), valamint a crawling rate-től függően ez lehet elenyésző különbség, de pl. az Adófórum oldalunkat naponta többször is leindexeli a Google keresője, a pörgős fórum és egyéb tartalmak miatt, így ott már elég releváns a különbség, amit a robot látogatásai okoznak. - a Google Analytics alapvetően üzleti szemlélettel lett kialakítva, míg az AWstats elsősorban az informatikusnak, a webes fejlesztőnek hivatott nagyon sok információt összegyűjteni, elsősorban a honlap technikai működéséről (ld. a hit-ek, azaz az oldalon található elemek letöltődésének számolása, ami marketingesnek abszolút lényegtelen infó, vagy ilyen a letöltött adatmennyiség megabyte-ban megadva). A Google Analytics az elemzőknek, marketingeseknek ad számtalan információt, sokkal inkább arra alkalmas, hogy a miérteket és a hogyanokat megválaszolja, valamint konverziókat, navigációs útvonalakat elemezzünk és vizsgáljunk, valamint optimalizáljunk és újra elemezzünk.
Egyszóval célszerűbb a Google Analytics (vagy hasonló megoldással mérő, javascript-es rendszer) adatokat kommunikálni, mert nagyon nagy eséllyel az ügynökség reklámszervere (és ha van sajátunk akkor az is) által mért banner megjelenések száma (adview) inkább ahhoz lesz közel és nem pedig a log fájl elemzőnk oldalletöltési adataihoz.