A cikk a Seotools.hu szerzője, Kungl István engedélyével került fel. Rendszeresen használom a www.seotools.hu oldal által kínált szolgáltatásokat és eszközöket, mert gyors elemzést tesznek lehetővé. Meta ellenőrző, PageRank checker, kulcsszósűrűség-vizsgáló és még több nagyon hasznos kis eszköz van ott. A blogon meg sok hasznos infó. Ebből kértem el egyet Istvántól.
Eredeti blog bejegyzés - SEO mítoszok - itt található
A keresőoptimalizálással kapcsolatosan számtalan kérdéssel fordulnak hozzám, melyek közül sok jogos megalapozott kérdés. Sok olyan is van, amelyeket valamilyen különböző fórumokon, vagy saját termékét/szolgáltatását eladni próbáló emberek által és egyéb módon kapott téves információ miatt tesznek fel. A következő listában vannak olyan elemek, melyek kezdőknek szólnak, de olyanok is találhatnak újdonságokat, akik egy ideje már foglalkoznak a keresőoptimalizálással és keresőmarketinggel.
Íme néhány SEO kérdés, illetve a témához kapcsolódó mítosz:
1. Az organikus találatok csak kevés látogatót hoznak (HAMIS)
Néhány portál azzal győzi meg az ügyfeleit (és sajnos sokakat) hogy nem éri meg a keresőoptimalizálással foglalkozni, inkább hirdessenek náluk, és az több száz biztos látogató naponta. Természetesen legtöbb esetben a nagy látogatottság elmarad, de a pénzt már kiadtuk. Az igazság viszont az, hogy a legértékesebb látogatók az organikus találati listákról érkeznek és ez többszöröse a fizetett hirdetésekből érkezőknek (beleértve a Google Adwords kampányokat). Ez persze nem jelenti azt, hogy egyéb látogatónövelési eszközöket nem érdemes használni, de a keresőoptimalizálást semmiképp nem szabad kihúzni a listáról.
2. A kereső megbünteti azokat az oldalakat, amelyeken SEO tevékenységet tapasztal (HAMIS)
Sok olyan dolog van, ami miatt büntetés kaphatunk, de ezek legtöbbje olyan tevékenység, mely megpróbálja becsapni a keresőt (és ezzel a felhasználókat). Ilyenek például a vásárolt bejövő hivatkozások, a kulcsszóhalmozás, a duplikált tartalmak, stb. A keresők azonban nem büntetik azt, ha egy oldal számukra optimális formában tálalja az általa hordozott hasznos információkat. Ennek bizonyítéka, hogy sok olyan információt tesznek közzé, melyek segítik a SEO szakemberek, webmesterek munkáját (pl.: Google irányelvek).
3. Garantálható, hogy egy honlap bekerül az első 5 közé a találati listán (HAMIS)
Soha ne kezdjenek olyan céggel, akik ezt hirdeti magáról. Ez az állítás sohasem garantálható. Egy keresőoptimalizáló cégnek, tanácsadónak sincs ráhatása Google, Yahoo! vagy a Bing keresőjének működésére, adatbázisának tartalmára. E nélkül pedig nem lehet garantálni helyezést. Vagy például honnan tudjuk mit fognak csinálni a konkurensek. Lehet, hogy úgy „bekeményítenek”, hogy még az első 10 közé sem fogunk bekerülni. Korlátozott továbbá, hogy mennyire lehetséges az oldal módosítása. Számos olyan eset van, amikor nagyon minimális esély van a jó pozícióra (pl.: tisztán Flash oldal, Frame-s szerkezet) Egyszóval csak az garantálható, hogy optimális szerkezetű lesz az oldala, amely előrejutást fog eredményezni a találati listán. Senki nem képes előre garantálni, hogy hányadik helyezést éri el a honlap, vagy meddig lesz jó helyen. Mindenesetre a kitartó, folyamatos, következetes munka mindig megtérül. Persze vannak cégek, akik garanciát vállalnak, de ők sem tudják előre a pontos helyezést, egyszerűen benne van a cég üzleti és ügyfélszerzési logikájában.
4. Ha a META KEYWORDS tagot kitöltjük, azzal optimáljuk az oldalt (HAMIS)
A keresők és a keresőoptimalizálás hajnalán nagyon jó eredményeket lehetett elérni úgy, hogy a META KEYWORDS tagot kitöltötték és a kulcsszavakat nagymennyiségben ismételték a lapon. A keresők könnyen megtéveszthetők voltak, illetve csak az oldal szerkesztőjén múlott mennyire használják ezt ki (persze akkor még jelentősen kevesebb honlap létezett az interneten). Mára a META KEYWORDS tag jelentősége nagymértékben lecsökkent, de nem jelentéktelen. Igaz, hogy a Google a rangsorolási elvben ezt már nem veszi figyelembe, de tapasztalataink szerint, megadása több META elemmel együtt (TITLE, DESCRIPTION) mégis fontos. Ezeknek oldalanként specifikusnak kell lennie, de pusztán ezek megadása ma már nem okoz előrelépést.
5. Az új oldalak nem kerülnek azonnal jó pozícióba (IGAZ)
Egy új oldal beindításakor türelmesnek kell lenni, mert a keresők nem fogják egyből az első helyre emelni azt, még akkor sem ha már optimalizált. Ezt úgy kell felfogni, mint egyfajta próbaidőt az új munkahelyen, ha az első időszakban megálljuk a helyünket, akkor véglegesítenek, majd az idő elteltével előre is léphetünk. Egyébként ezt nevezik homokóra, vagy sandbox effektusnak.
6. A magas PageRank érték jó helyezést biztosít (HAMIS)
A PageRank érték egy matematikai algoritmus végeredménye, melyet a bejövő és kimenő hivatkozások számát, valamint a hálóban résztvevő oldalak PR értékeit összevetve kapunk. Ennek megfelelően a Google leméri, hogy milyen fontos az oldalunk a világháló többi lapja szerint. Nem ad képet azonban arról, hogy milyen témájú oldalak hivatkoznak ránk, illetve milyen tartalmak érhetők el az oldalunkon. Ha a mi oldalunk témájához kapcsolódó, esetleg konkurens oldalak mutatnak ránk, akkor valószínűleg a mi oldalunk értékes információt tartalmaz a felhasználó számára. Ebből következik, hogy a jó PR érték fontos, de nem garancia a jó helyezésre. A PageRank fontosságát és meghatározását egy korábbi bejegyzésemben már részleteztem.
7. A kulcsszógazdag tartalom “mindenható” (HAMIS)
Kétségtelen, hogy rendkívül fontos kritérium az értékes szöveges tartalom. Fontos, hogy az oldalon megfelelő számban szerepeljen a kiválasztott kulcsszó. Az optimális kulcsszósűrűség 2-10% között van, de ha túlzásba esünk, akkor azért büntetés is járhat. A kizárólag a kereső számára elhelyezett, rejtett (pl.: a szöveg és a háttér azonos színű és hasonló megoldású) tartalmak, a kulcsszóhalmozás pedig szinte biztos büntetést vonnak maguk után.
8. Ha kész az optimális szerkezetű, tartalmú honlap akkor mindent megtettünk (HAMIS)
Sok webmester, honlaptulajdonos azt gondolja, hogy ha kész az optimalizált honlapja, akkor mindent megtett és csak várni kell a látogatókat. Az igazság azonban az, hogy a jó pozíció folytonos munkát igényel. Ilyen folyamatos tevékenység a linknépszerűsítés, új tartalmak, finomítások stb. Nem óriási munkáról van szó, de a honlappal foglalkozni kell! (Az elején többet, majd az eredmények elérését követően szerencsére egyre kevesebbet)
9. A kimenő hivatkozások károsak (HAMIS)
Mint azt már egy korábbi bejegyzésemben taglaltam, az átgondolt kimenő hivatkozások nem károsak, sőt. Amennyiben a látogató számára részletesebb, az adott témához tartozó oldalakra mutatunk az hasznos a Google és a többi kereső szemében, mivel ők a látogatók érdekeit igyekeznek szolgálni.
10. A szponzorált linkek több látogatót hoznak, mint az organikus találatok
Egy új oldal indításakor lehetséges, hogy kezdetben több látogatót hoznak a szponzorált kampányok, de hosszútávon semmiképpen. A legtöbb felhasználó szívesebben kattint az organikus találatokra, ezért bizonyos idő elteltével a szponzorált linkek átkattintásainak száma nem képes versenyezni az organikus találatok forgalmával. Azonban mindenképpen hasznosak az ilyen kampányok. Például segítenek eldönteni, hogy milyen kulcsszavakra érdemes optimalizálni az oldalunkat.
A kép jól szemlélteti az organikus találatok és a szponzorált linkek arányát. A piros szín legtöbbször megtekintett részeket mutatja. Egyértelműen látható, hogy a legtöbbször az első három-négy organikus listaelemre kattintanak a látogatók.
11. Az általunk kiválasztott kulcsszavak sok látogatót hoznak
Rengeteg honlaptulajdonos követi el azt a hibát, hogy összegyűjti a szerinte fontos kulcsszavakat és arra optimalizálja az oldalakat. Sajnos a legtöbb esetben melléfognak. De hogyan is tudhatnánk, hogy mire fog a legtöbb ember keresni? Ennek eldöntésére kiválóan alkalmasak a különböző PPC kampányok (pl.: Google Adwords). Az általunk kiválasztott kulcsszavakat tesztelve tényleg arra optimalizálhatjuk oldalunkat, amire érdemes. Fontos megjegyeznem, hogy itt nem csak az számít, hogy mire keresnek a legtöbben, hanem az is hogy az adott kulcsszóra mekkora a verseny. Nem mindig érdemes a legnehezebb kulcsszóra optimalizálni, mert lehet, hogy rosszabb eredményeket érünk el, mint egy olyannal, amire sokkal kisebb a verseny.