B2B online marketing blog

b2b online marketing - azaz online marketing üzleti oldala.

Cseh BalázsBalee
digitális divízióvezető
CompLex Kiadó, Wolters Kluwer


adwords_certified_partner_web_HU.gif

Aztmondják...

Jogszabály v. cégkereső:

CompLex

Jogszabályt Céget

Ezeket olvasgatom

Licenc

Creative Commons Licenc

Webanalitika – mérjük, mérjük, de mivel, mit, minek és hogyan? II. rész

2007.01.17. 22:01 Cseh Balázs - Balee

Ahogy ígértem, folytatom a cikksorozatot. Ezúttal arra gondoltam, hogy az AWstats mintáján végig veszem, hogy miket is lehet kibányászni egy log fájlból. Alapból (értsd: AWstats részletekbe menő programozása nélkül) és egy kis config fájl átírással. Hát lássuk:

Mit is mutat nekünk egy sztenderd AWstats felület, és mi miért jó?


Ha asztali gépen futtatjuk a log fájl elemzőt (merthogy persze erre is lehetőséget ad az AWstats), akkor értelemszerűen akkor frissül a log-fájlból nyerhető adatokkal a statisztikánk, amikor lefuttatjuk, ha online, akkor pedig a programozónk/rendszergazdánk állítja be, hogy online elemzés vagy késleltetett elemzés van-e. Sok adat kinyerése nagy kapacitást igényel (bár erről majd többet Attis :) ), részemről annyi, hogy nem kell az feltétlen percre pontosan, de naponta már illik frissülnie.

Összesítők

Az AWstats első körben azzal kedveskedik, hogy megmutatja az "összesen" és az "átlag" adatokat. Eddigi látogatások az időszak alatt, valamint az átlagos látogatások, stb.

Bontások

Ezt követik a bontások: havi, heti, napi, óránkénti bontás. E szerint vizsgálat adatok: egyedi látogatók (unique visitors), látogatások száma (visits), oldalletöltések száma (PI), találatok (hits), adatmennyiség (downloaded data).
Ezeket most nem definiálom, feltételezem, hogy aki olvassa a cikket, tudni fogja, hogy melyik micsoda. Ha nem, akkor szuper online szótárak vannak, megkérdezem egy kedves ismerősöm, hogy a szószedetből ezeket az infókat kiemelhetjük-e tőle szó szerint forrásmegjelöléssel. Ha igen, akkor szó szerint tőle idézve fent lesz.
De visszakanyarodva:
  • havi bontás -> év végén jön jól, láthatjuk egyben a top időszakokat, stb. Sok mindent ezen kívül nem mutat
  • heti bontás -> hát, őszintén nem nagyon használom. Bár le lehet belőle vonni olyan infót, hogy hétről-hétre mi a jellemző a heti eloszlásban, de a napi nekem többet mond
  • napi bontás -> számomra ez az etalon. Egy dolgot mi bele"hackeltünk", a kummulált adatokat. Mert ennek segítségével nem csak a napi adatokat látom önmagukban, de a fejlődést is adott héten. A hét utolsó napján pedig ott a kummulált (összesített) adat, így készen is vagyunk az összeadással erőfeszítés nélkül :)
  • óránkénti bontás -> nézzünk rá, főleg b2b területen. Nem mindegy, mikor küldjük azt a hírlevelet, mikor küldjük az eDM-et, és ehhez hol lenne a legjobb infó máshol, mint a log fájlban. Ingyen kutatási adat arról, hogy mikor netezik a közönségünk! Használjuk!

Országok

Honnan is netezik a user. Nem ragoznám sokat, magáért beszél. Érdemes néha kicsit elmélyülni a részletekben, mert a neten vagyunk... a célcsoport bárhol lehet a világon, gondolkozzunk globálisan :)

Robot/Spider látogatók

Bizony. Jönnek ezek is szép számmal. Nevük is van a drágáknak, Googlebot, Yahoo Slurp, Feedfetcher-Google, YahooSeeker Blog crawler, MSNBot, MSIECrawler. Hál'Istennek látszódnak a logban, méri külön az analitika, ha jól van beállítva, akkor szűri is (értsd: nem rontja az adatokat feleslegesen a bot látogatása), stb. Nézzünk rájuk, mert azért jöttek, hogy indexeljenek, legalább látjuk, mikor tették utoljára, de sok egyéb infót nem hordoz.

Látogatások hossza

Kapunk átlag adatot is, de részletekbe is belemehetünk. Önmagában nem sok infót hordoz. Egyrészről a hosszú látogatási idő jó is lehet, mert mutatja, hogy a content megragadja a usert, bár egy corporate oldalon, ha nem sok a tartalom, elgondolkodtató, hogy nem-e egyszerűen nem találnak semmit :). De komolyra: én együtt nézném más adatokkal, csak úgy több értelme van.

Fájltípus

Letöltött fájlok típusa. Ugye sok minden lehet, ami letöltődik a honlapról: gif, html, xml, css, js (javascript fájl), htm, phtml, xls :)

Oldalak/URL

Mely oldalainkat nézik, URL szerint. Ez már kő kemény infó! Ezekért az oldalakért jönnek a honlapra. Nézzük végig, elemezzük, hogy honnan érkeznek, miért és hová és célunk-e annak az oldalnak a látogatásának növelése, illetve gondoljuk át, hogy ha ennyire jól szerepel, nem kéne-e előtérbe raknunk jobban?

Operációs Rendszerek

OS-ek, amelyeket a userek használnak. Célcsoport használati szokásához egy adalék információ.

Böngészők

Erről már írtam korábban, néznünk kell. Ha a honlapunk úgy van elkészítve, hogy csak egy böngészőre optimalizáltuk és ne adj Isten más böngésző alatt még hibaüzenetet is dobunk (browser test: "használj IE-t az oldal megtekintéséhez"), és közben az analitika követi az átlagot és 20-30% fölötti Firefox arányt mutat... elgondolkodnék, hogy SOS fejlesszük le az oldalt rendesen, különben komoly gondjaink lesznek.

Csatlakozások származási helyei

  • direkt -> user begépelte a címet, úgy került az oldalra
  • Internet keresőkből - google, yahoo, msn, góliát, heuréka, hudir, msn, altavista, stb.stb.
  • Linkek külső oldalakról (a keresőket kivéve) - linkek, amelyek ránk mutatnak. Ne ijedjünk meg, ha van itt freemail.hu (http://freemail.hu/fm/read), és egyéb netes levelező... ha küldünk freemailre hírlevelet v. eDM-et... nincs min csodálkozni :), ha nem küldünk, na akkor már van!
Nézzük rendszeresen! Ez az infó arról, hogy honnan jönnek az oldalra a látogatók. Minden kampány alapja idáig visszanyúlni!

Kifejezések és Kifejezések keresése

Nem győzöm hangsúlyozni itt is: ingyen piackutatás! Ezekre a kulcsszavakra/kifejezésekre megjelentünk, kattintottak, átjöttek. ELEMEZZÜK! Főleg, ha kulcsszavas reklámokban gondolkodunk! Nézzük meg az itteni adatokat, vessük össze a célokkal, elvárásokkal és gondolkozzunk, hogy az eredmény jó-e vagy sem! Relevánsak vagyunk-e arra a kulcsszóra, vagy sem!

Vegyes

pl.: Hozzáadás a kedvencekhez db szám. Meg fogunk lepődni! Ha nem jó az arány, javítható felszólítással. Mondjuk meg a usernek, hogy vegyen fel minket a kedvencek közé (egy gombnyomás), és "akarjunk mindig kéznél lenni!"


HTTP státuszkódok

Nézzük-nézzük! Broken link-gyűjtemény paradicsom, megint csak erőfeszítés nélkül. Időnként dobjuk át a programozónak, hogy nézze már meg, mik vannak itt.
Ha kulcsfontosságú hivatkozásokra "dobunk" 404-es hibákat, akkor sürgősen ellenőrizzük az oldalakat! Gond van.
Segítség:
  • HTTP státuszkódok
  • 404-es hiba oldal -> erről is fogok még posztolni, de addig is egy "ráutaló magatartás" arra, hogy hogyan is lehet használni ezt is, mint marketing eszközt (de akármit beírhattam volna az "apple.com/" után): http://www.apple.com/404

Nem-sztenderd beállítások az AWstats-ban


Ez még érdekesebb terület. Ha az URL-ünkben vannak olyan információk (id, cid, egyéb azonosító), amelyet paraméterrel adunk meg, elemezhető. Meg kell "tanítani" a config fájl helyes konfigurálásával az AWstats-ot arra, hogy ezeket az adatokat milyen táblázat formájában, milyen módon összesítve, mit figyelve, hogyan listázza ki és aranyat ér nekünk.

Tegyül fel pl. hogy az URL-ben szerepel egy id, ami egy cikket azonosít. Ha beállítjuk az ún. Extra Section (extra szekció) részben a config fájlban azt, hogy ezt az id-t keresse ki, nézze meg a kattintásokat ehhez, akkor rögtön megkapjuk az infót, hogy adott cikkre hány kattintás érkezett.
És ez még csak a kezdet!

Beszéljük meg a programozóval (ha nem tudjuk a felépítést), hogy milyen paraméterek kerülnek be az URL-be, hiszen az mind mérhető! pl.: cikk ID, termék ID, banner ID, zóna ID (ha reklámszerver szolgálja a ki az oldalon lévő reklámokat), fejezet száma, kategória száma/ID-ja, fórum esetében az egyes fórum-topic azonosítók, állapotjelzők (pl. termék bekerült a kosárba. Ha igen akkor egy ID=1-et kap a paraméter vagy esetleg más jelölőt), stb.
Tőlünk függ, merjük használni!

Legközelebb ugyanígy végigrobogok az Analytics-en, összevetve az AWstats-szal, végigveszem a különbségeket, is, elvégre az kicsit dinamikusabb elemzést is lehetővé tesz, további érdekes és értékes információkat szállítva a marketingesnek!

8 komment

Címkék: google marketing statisztika online analytics analitika mérés google analytics awstats

A bejegyzés trackback címe:

https://b2bonline.blog.hu/api/trackback/id/tr6929214

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petya 2007.01.19. 10:38:41

Sziasztok!

Először is gratulálok a blog-hoz, jók az írások, csak így tovább!

Sajnos az egyik legérdekesebb valahogy eltünt...

"Szövegírás a weben II. rész - olvasási szokás, ahogy azt a szemkamera mutatja
B2B online marketing :: 2007-01-08 20:44"

Mi az oka?

Válaszotokat előre is köszönöm: Petya

Manoi 2007.01.19. 12:29:32

Szia Petya!

A cikk azért került le, mert olyan adatokat tartalmazott, amik szerzői jogvédelem alatt állnak!

Keressük a megoldást az újbóli publikációra!

Petya 2007.01.19. 17:16:58

Ok!

Várom a megoldást! :)

Addig is gyűröm tovább a blogot!

balage_81 (törölt) 2009.02.14. 23:56:01

nagyon fontos dologban kérek segítséget, amatőr vagyok: én is awstats-ot használok, de nem tudom, hogy miként lehet mérni a teljes látogatói létszámot. az egyedi látogatóknál sütiket helyezünk el -gondolom- így őket ha visszajönnek sem méri már újból az awstats. vagy igen? még lenne pár kérdésem, előre is kösz

Cseh Balázs - Balee · http://b2bonline.blog.hu 2009.02.16. 09:25:44

@balage_81: hát, awstats az log-fájl elemző. A szerver oldali logokat elemzi ki és ez alapján állíja össze a statisztikát. Míg az Analytics az, amelyik cookie-kat használ és ez alapján mér és állít össze statisztikát.

Azaz kicsit keveredik szerintem a fejedben a dolog, találtam egy cikket még a témában:
www.webmasterworld.com/analytics/3227679.htm

valamint én is írtam már a kettő összehasonlításáról:
b2bonline.blog.hu/2008/10/20/google_analytics_vs_awstats_log_fajl_elemzes

Többi kérdés: shoot, ha tudok, segítek!

balage_81 (törölt) 2009.02.16. 21:19:54

@Balee: kösz, mondjuk hogy értem. ezek szerint az awstats elvileg pontosabb, mert külön mutatja a robotokat, amik ugye nem fontosak üzleti szempontból, viszont csak akkor mér egy egyedi, visszatérő felhasználót többször, ha úgy van beállítva a böngészője (többségüknek a cikk szerint nem úgy van)? nekem főleg kiajánlásokhoz kellene a stat - a google szerint most van 3000 egyedi látogatóm 1 hónapban:( nem akarok hamukázni a pot. hirdetőknek. viszont órákon át elemezni sem a google-t, mert nem valami nagy forgalmú dolog ez, inkább kisebb vállalkozásoknak lenne külföldön hirdetési lehetőség, meg affiliate, stb

Cseh Balázs - Balee · http://b2bonline.blog.hu 2009.02.16. 21:52:18

Ez sem egészen igaz. Az Analytics-et is lehet jól konfigurálni, illetve az Awstats-ot is rosszul úgy, hogy a robotokat különszedi táblázatba, de mégis beleszámolja a statba, stb. A javaslatom az lenne, hogy ha van annyi időd, akkor 1 hónapon keresztül, ha nincsen, akkor legalább pár napon keresztül nézd meg az Awstats és a Google Analytics mérését és hasonlítsd össze. Fontos, hogy az Analytics-nél a saját magad által generált látogatottságot mindenképp ki kéne szűrnöd, ezt a profil beállításoknál tudod megtenni a "Filters Applied to Profile" (gondolom magyarban szűrési feltételek) -> Exclude -> Exclude all traffic from IP address (persze ha dinamikus IP-d van, akkor időnként érdemes erre ránézni).

Szóval ha a két szám majdnem ugyanaz, akkor nyert ügyed van, ha oltári nagy eltérések vannak, akkor fontos megnézni, hogy melyik javára. Pl. ha az Analytics-ben nagyon kevés, akkor lehet, hogy nem minden oldaladba van belerakva alulra a mérőkód, stb.

És még egy gondolat: ha hirdetést akarsz behozni, miért az egyedi látogatókat figyeled? A kiajánlás nem megjelenés alapon lesz? Mert akkor az árazás alapja az oldalletöltés legyen (sztem...) Egyedi látogató nem feltétlen jó mutató, ha pl. van egy olyan oldalad, amelyre 3000 egyedi látogató jön, de végignéznek 10 aloldalt... az máris 30 000 oldalletöltés. Azaz 1 user lehet, hogy 10x találkozik a hirdetéssel, szerencsés esetben.

balage_81 (törölt) 2009.02.18. 20:15:19

oké, köszönöm az értékes tanácsokat. mindenképpen megnézem őket, bár ahogy néztem elég egyformák az adatok (lényeges differencia nincs). sok sikert a blogolásban!
süti beállítások módosítása