Mit is mutat nekünk egy sztenderd AWstats felület, és mi miért jó?
Ha asztali gépen futtatjuk a log fájl elemzőt (merthogy persze erre is lehetőséget ad az AWstats), akkor értelemszerűen akkor frissül a log-fájlból nyerhető adatokkal a statisztikánk, amikor lefuttatjuk, ha online, akkor pedig a programozónk/rendszergazdánk állítja be, hogy online elemzés vagy késleltetett elemzés van-e. Sok adat kinyerése nagy kapacitást igényel (bár erről majd többet Attis :) ), részemről annyi, hogy nem kell az feltétlen percre pontosan, de naponta már illik frissülnie.
Összesítők
Az AWstats első körben azzal kedveskedik, hogy megmutatja az "összesen" és az "átlag" adatokat. Eddigi látogatások az időszak alatt, valamint az átlagos látogatások, stb.Bontások
Ezt követik a bontások: havi, heti, napi, óránkénti bontás. E szerint vizsgálat adatok: egyedi látogatók (unique visitors), látogatások száma (visits), oldalletöltések száma (PI), találatok (hits), adatmennyiség (downloaded data). Ezeket most nem definiálom, feltételezem, hogy aki olvassa a cikket, tudni fogja, hogy melyik micsoda. Ha nem, akkor szuper online szótárak vannak, megkérdezem egy kedves ismerősöm, hogy a szószedetből ezeket az infókat kiemelhetjük-e tőle szó szerint forrásmegjelöléssel. Ha igen, akkor szó szerint tőle idézve fent lesz.
De visszakanyarodva:
- havi bontás -> év végén jön jól, láthatjuk egyben a top időszakokat, stb. Sok mindent ezen kívül nem mutat
- heti bontás -> hát, őszintén nem nagyon használom. Bár le lehet belőle vonni olyan infót, hogy hétről-hétre mi a jellemző a heti eloszlásban, de a napi nekem többet mond
- napi bontás -> számomra ez az etalon. Egy dolgot mi bele"hackeltünk", a kummulált adatokat. Mert ennek segítségével nem csak a napi adatokat látom önmagukban, de a fejlődést is adott héten. A hét utolsó napján pedig ott a kummulált (összesített) adat, így készen is vagyunk az összeadással erőfeszítés nélkül :)
- óránkénti bontás -> nézzünk rá, főleg b2b területen. Nem mindegy, mikor küldjük azt a hírlevelet, mikor küldjük az eDM-et, és ehhez hol lenne a legjobb infó máshol, mint a log fájlban. Ingyen kutatási adat arról, hogy mikor netezik a közönségünk! Használjuk!
Országok
Honnan is netezik a user. Nem ragoznám sokat, magáért beszél. Érdemes néha kicsit elmélyülni a részletekben, mert a neten vagyunk... a célcsoport bárhol lehet a világon, gondolkozzunk globálisan :)Robot/Spider látogatók
Bizony. Jönnek ezek is szép számmal. Nevük is van a drágáknak, Googlebot, Yahoo Slurp, Feedfetcher-Google, YahooSeeker Blog crawler, MSNBot, MSIECrawler. Hál'Istennek látszódnak a logban, méri külön az analitika, ha jól van beállítva, akkor szűri is (értsd: nem rontja az adatokat feleslegesen a bot látogatása), stb. Nézzünk rájuk, mert azért jöttek, hogy indexeljenek, legalább látjuk, mikor tették utoljára, de sok egyéb infót nem hordoz.Látogatások hossza
Kapunk átlag adatot is, de részletekbe is belemehetünk. Önmagában nem sok infót hordoz. Egyrészről a hosszú látogatási idő jó is lehet, mert mutatja, hogy a content megragadja a usert, bár egy corporate oldalon, ha nem sok a tartalom, elgondolkodtató, hogy nem-e egyszerűen nem találnak semmit :). De komolyra: én együtt nézném más adatokkal, csak úgy több értelme van.Fájltípus
Letöltött fájlok típusa. Ugye sok minden lehet, ami letöltődik a honlapról: gif, html, xml, css, js (javascript fájl), htm, phtml, xls :)Oldalak/URL
Mely oldalainkat nézik, URL szerint. Ez már kő kemény infó! Ezekért az oldalakért jönnek a honlapra. Nézzük végig, elemezzük, hogy honnan érkeznek, miért és hová és célunk-e annak az oldalnak a látogatásának növelése, illetve gondoljuk át, hogy ha ennyire jól szerepel, nem kéne-e előtérbe raknunk jobban?Operációs Rendszerek
OS-ek, amelyeket a userek használnak. Célcsoport használati szokásához egy adalék információ.Böngészők
Erről már írtam korábban, néznünk kell. Ha a honlapunk úgy van elkészítve, hogy csak egy böngészőre optimalizáltuk és ne adj Isten más böngésző alatt még hibaüzenetet is dobunk (browser test: "használj IE-t az oldal megtekintéséhez"), és közben az analitika követi az átlagot és 20-30% fölötti Firefox arányt mutat... elgondolkodnék, hogy SOS fejlesszük le az oldalt rendesen, különben komoly gondjaink lesznek.Csatlakozások származási helyei
- direkt -> user begépelte a címet, úgy került az oldalra
- Internet keresőkből - google, yahoo, msn, góliát, heuréka, hudir, msn, altavista, stb.stb.
- Linkek külső oldalakról (a keresőket kivéve) - linkek, amelyek ránk mutatnak. Ne ijedjünk meg, ha van itt freemail.hu (http://freemail.hu/fm/read), és egyéb netes levelező... ha küldünk freemailre hírlevelet v. eDM-et... nincs min csodálkozni :), ha nem küldünk, na akkor már van!
Kifejezések és Kifejezések keresése
Nem győzöm hangsúlyozni itt is: ingyen piackutatás! Ezekre a kulcsszavakra/kifejezésekre megjelentünk, kattintottak, átjöttek. ELEMEZZÜK! Főleg, ha kulcsszavas reklámokban gondolkodunk! Nézzük meg az itteni adatokat, vessük össze a célokkal, elvárásokkal és gondolkozzunk, hogy az eredmény jó-e vagy sem! Relevánsak vagyunk-e arra a kulcsszóra, vagy sem!Vegyes
pl.: Hozzáadás a kedvencekhez db szám. Meg fogunk lepődni! Ha nem jó az arány, javítható felszólítással. Mondjuk meg a usernek, hogy vegyen fel minket a kedvencek közé (egy gombnyomás), és "akarjunk mindig kéznél lenni!"
HTTP státuszkódok
Nézzük-nézzük! Broken link-gyűjtemény paradicsom, megint csak erőfeszítés nélkül. Időnként dobjuk át a programozónak, hogy nézze már meg, mik vannak itt. Ha kulcsfontosságú hivatkozásokra "dobunk" 404-es hibákat, akkor sürgősen ellenőrizzük az oldalakat! Gond van.
Segítség:
- HTTP státuszkódok
- 404-es hiba oldal -> erről is fogok még posztolni, de addig is egy "ráutaló magatartás" arra, hogy hogyan is lehet használni ezt is, mint marketing eszközt (de akármit beírhattam volna az "apple.com/" után): http://www.apple.com/404
Nem-sztenderd beállítások az AWstats-ban
Ez még érdekesebb terület. Ha az URL-ünkben vannak olyan információk (id, cid, egyéb azonosító), amelyet paraméterrel adunk meg, elemezhető. Meg kell "tanítani" a config fájl helyes konfigurálásával az AWstats-ot arra, hogy ezeket az adatokat milyen táblázat formájában, milyen módon összesítve, mit figyelve, hogyan listázza ki és aranyat ér nekünk.
Tegyül fel pl. hogy az URL-ben szerepel egy id, ami egy cikket azonosít. Ha beállítjuk az ún. Extra Section (extra szekció) részben a config fájlban azt, hogy ezt az id-t keresse ki, nézze meg a kattintásokat ehhez, akkor rögtön megkapjuk az infót, hogy adott cikkre hány kattintás érkezett.
És ez még csak a kezdet!
Beszéljük meg a programozóval (ha nem tudjuk a felépítést), hogy milyen paraméterek kerülnek be az URL-be, hiszen az mind mérhető! pl.: cikk ID, termék ID, banner ID, zóna ID (ha reklámszerver szolgálja a ki az oldalon lévő reklámokat), fejezet száma, kategória száma/ID-ja, fórum esetében az egyes fórum-topic azonosítók, állapotjelzők (pl. termék bekerült a kosárba. Ha igen akkor egy ID=1-et kap a paraméter vagy esetleg más jelölőt), stb.
Tőlünk függ, merjük használni!
Legközelebb ugyanígy végigrobogok az Analytics-en, összevetve az AWstats-szal, végigveszem a különbségeket, is, elvégre az kicsit dinamikusabb elemzést is lehetővé tesz, további érdekes és értékes információkat szállítva a marketingesnek!