B2B online marketing blog

b2b online marketing - azaz online marketing üzleti oldala.

Cseh BalázsBalee
digitális divízióvezető
CompLex Kiadó, Wolters Kluwer


adwords_certified_partner_web_HU.gif

Aztmondják...

Jogszabály v. cégkereső:

CompLex

Jogszabályt Céget

Ezeket olvasgatom

Licenc

Creative Commons Licenc

Milyen legyen egy eDM?

2007.11.28. 15:44 JBalogh

Nemrég összefoglaltuk nem online marketinges kollégáinknak, hogy mire kell figyelniük, ha eDM-et (nálunk csak mailing név alatt fut) írnak. Az anyagot közzé tesszük itt is, hátha erre téved valaki, aki épp ezt keresi.

Alapelvek, ha az eDM szöveg megírása rád hárul...

1. Nem olvasás, csak szkennelés
Neten és e-mailben nem olvasunk, hanem „szkennelünk”. Azaz szemünkkel csak végigpásztázzuk a sorokat (2-3 másodperc!), és ha nem ragad meg minket semmi a látottakból, akkor továbbállunk (töröljük a levelet, vagy más oldalra látogatunk). A levelünk tehát legyen tömör, és tartalmazzon olyan önmagukban is értelmes kiemeléseket, amelyeken megakad az ember szeme.

2. eDM-nél: tárgysor – DM-nél: üzenet a boríték hátoldalán
A boríték hátoldalán elhelyezett „üzenet” nagyon fontos, ha azt szeretnénk, hogy kinyissák levelünket. Ezt a funkciót eDM-nél a tárgysor tölti be. Vagyis ne csak a szöveget találd ki, hanem szánj időt a tárgysorra is! Ez lesz a levél 2. szembetűnő eleme (1. a feladó), így nem szabad elhanyagolni.

3. E-mail ≠ A/4-es levélpapír
Ha egy hagyományos levelet kibontunk, akkor általában egy A/4-es levélpapírt kapunk, amit egyetlen pillantással végigpásztázunk. E-mailnél ez más. Levelezőprogramtól és egyedi beállítástól függ, hogy első ránézésre mit, és mennyit látunk egy megnyitott e-mailből. Te hány sort látsz a céges leveleidből (szélesség és hosszúság)?

4. Letöltés letiltva
Nem ritka, hogy valaki letiltja a képek automatikus betöltését. Mit lát tehát az olvasó abból az e-mailből, aminek az elején egy jókora kép van? Egy nagy fehér semmit pici piros X-szel. (Persze ez függ attól is, hogyan van programozva a levél.*) Ráadásul azért sem célszerű az e-mail elején nagyméretű képet elhelyezni, mert így csak egy képrészletet lát az olvasó, ami lehet, hogy semmilyen információt nem hordoz számára.

*Nálunk az eDM-ek és hírlevelek esetében a képeket belekódoljuk a levélbe, azaz a mi leveleink esetében nem jelenik meg piros X, hanem maga a kép látható. Ennek előnye tehát az, hogy mindenki láthatja, beállítástól függetlenül, hátránya, hogy nagyobb a levél. Ezért igyekszünk pl. a hírlevelek esetében kevés képet használni.

5. A rövid e-mailt elolvasom, a hosszút meg...
Gondolj csak bele! Ha egy hosszú levelet kapsz a főnöködtől (vagy bárki mástól), mennyi kedvet érzel az elolvasásához? Pedig te tudod, hogy kitől, és többnyire azt is, hogy miért kaptad az adott levelet.
És ha ismeretlen a feladó?
Miért kellene tudnia egy ügyfélnek, hogy kik vagyunk? Egyáltalán nem vár tőlünk levelet, számára feltehetően ismeretlen a feladó. Ha mégis megnyitja az e-mailünket, és egy hosszú szöveget lát, nem pazarolja a drága idejét ránk. Vagy azonnal kuka, vagy egy kicsit később kuka. :-)

6. Mit akarsz és miért?
Maga az e-mail szövege legyen rövid, tömör. Ha lehet, tudassuk az olvasóval, hogy miért neki címezted ezt a levelet (ne legyen olyan érzése, mintha csak véletlenül került volna a címlistába).
Pl.: Ön hűséges olvasója A bérelszámolás könyvnek, ezért...
Megrendeléseiből úgy látjuk, érdeklődik a munkajog iránt...
Az Ön cége is kft. formában működik, így a...

Mindenkinél működő recept nincs, hiszen ez nagyban függ a célcsoporttól. Az építészek pl. nem csípik a blabla szöveget, őket a kőkemény szakmai tények győzi meg. A könyvelők viszont szeretik a játékosságot, nekik bátran kitalálhatsz merész dolgokat is.

Ami egységes, hogy legyen a szövegben kiemelés, ami vezeti a szemet. Online formátumú anyagoknál az alábbi kiemeléseket használjuk: félkövér, nagyobb betűméret, háttérszín, keretes szöveg (1 szót önmagában nem emelünk így ki, csak bekezdéseknél használjuk), és persze a felsorolás.

Nem használunk aláhúzást (mert linknek tűnik), kék betűszínt (szintén linknek hihető), dőlt betűt (nem figyelemfelkeltő + képernyőn borzasztó nehezen olvasható), szövegen belül több betűtípust (zavaró).

A levél általában egy landing oldalra juttatja az olvasót, ezért az e-mailben ne ismételjük az ott olvasható adatokat, hanem törekedjünk arra, hogy kiegészítsék egymást. Felesleges az e-mailben felsorolni pl. egy könyv tartalmát, szerzőit, általános paramétereit stb. Ha sikerül felkelteni az érdeklődését, akkor úgyis tovább kattint, és megnézi.

7. Mondd meg, mit tegyen!
Ha sikerült elérni, hogy a címzett megnyissa és elolvassa e-mailünket, akkor már csak egy dolog van hátra: meg kell mondani neki, hogyan tovább. Erre a célra állítólag a leghatásosabb a „Kattintson ide!”. Így, önmagában. Persze bármit ki lehet találni, a lényeg, hogy rövid legyen (max. 2-3 szó), és cselekvésre ösztönözzön (jusson egy lépéssel közelebb a megrendeléshez).
Rossz megoldás:
Ha sikerült felkeltenünk érdeklődését, ide kattintva megrendelheti a kiadványt!
Az alábbi linkre kattintva megismerheti a részleteket!
Jobb megoldás:
Tetszik, megrendelem!
Érdekel, tovább>>>

Összefoglalva

Kerülendő
– tárgy elhagyása
– 1 képernyőoldalnál hosszabb szöveg
– szöveg előtt nagyméretű kép (kivéve, ha az poénos, meghökkentő stb.)
– aláhúzás, kék szín folyó szövegben (linknek tűnik)
– túl sok kiemelés

Ami ajánlott
– max. fél képernyőoldalnyi szöveg (nem wordben fél oldal!)
– frappáns tárgysor (fontos megnyitást generáló eszköz)
– a szöveg tagolása kiemelésekkel, felsorolással
– cselekvésre felhívás (pl. Kattintson ide!)

Sok sikert mindenkinek!

6 komment

Címkék: szövegírás szöveg e mail e mailing

Online marketing szótár
Szerzőtársammal, Julcsival kitaláltuk, hogy felépítünk egy online marketing szótárt, fogalomtárt, amely minden online marketing iránt érdeklődő épülésére és segítésére szolgálhat. Bízunk benne, hogy sikerrel járunk, kattints és nézd meg >>>

A bejegyzés trackback címe:

https://b2bonline.blog.hu/api/trackback/id/tr1245532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Erdélyi Norbert · http://www.arajanlatmarketing.com 2007.12.01. 11:32:16

Julianna, két hete ment ki egy e-dm-em, PONT ilyen volt ahogy írod, s jómagam sem megyek a szomszédba ha sales lettert kell írni, de ilyen betegesen siralmas konverziót még soha nem tapasztaltam. Ez egy vásárolt lista volt, több filter szerint szűrt. Olyan szűrők szerint, amelyek ha valódiak, a célcsoport fogalmának vegytiszta megvalósulásáról beszélhetnénk..

A kérdésem az, hogy mennyire megbízhatóak az ilyen listák, egyáltalán komolyan lehet-e venni az ilyesmit? Én nagy várakozással néztem elébe, hogy a mindenit most egyszerre, egy perc alatt kiküldhetem annyi embernek, amennyit ppc-vel, seo-val csak sokkal több idő alatt érnék el.

Ezek után úgy vagyok vele, mint Lusta Dick, a Macskafogóban (remélem láttas) a repülőgépbaleset után: "Ha még egyszer valaki jutalomutazást kínál, hozzávágok valamit és elszaladok, de jó messzie..."

JBalogh 2007.12.03. 11:50:27

Kedves Norbert!

Mennyire megbízható egy ilyen lista? Erre nehéz válaszolni, és nem is lenne túl etikus így, hogy nem ismerem a konkrétumokat. Tény, hogy az akció sikerességét nagy mértékben befolyásolja a címlista minősége, de emellett még tucatnyi más dolog is. Pl. az, hogy az anyagunk "formailag" hogyan néz ki (fenti írásom főleg erre vonatkozóan tartalmaz tanácsokat). De a legfontosabb a reklámanyagunk "üzenete". Ha úgy érzed, hogy a szöveggel nincs gond, és formailag is jó az anyag, akkor próbálj ki egy AB tesztet. Így tutira kiderül, hol a hiba. Kicsit időigényes, de megéri.

Erdélyi Norbert · http://www.webdesignesmarketing.hu 2007.12.03. 14:38:30

Nem akarlak ingyen tanácsra lehúzni, de hogy érted ebben az esetben az AB tesztet?

JBalogh 2007.12.03. 16:18:44

Ahogy kedvenc közgáz tanárom a fejembe verte: ceteris paribus=a többi állandósága mellett. Azaz próbálj ki az akcióra különféle alternatívákat.
Én elős körben tesztelném, hogy hogyan viselkedne ugyanez a szöveg egy másik címlistán. Amit már kiküldtél, az az A verzió, amit pedig egy másik listára küldenél, az a B. Tudom, nem olcsó, de így legalább kiderül, hogy mennyire volt minőségi a cucc.
De ha ezt túl drasztikusnak találod, akkor:
A) csak a szövegen változtass, és küldd ugyanazon lista felére
B) csak a design elemeken változtass (vagy bármi máson, a lényeg, hogy egyetlen elem változzon), és küldd ugyanazon lista másik felére.
Azaz megvan az A és B tesztváltozat. Ez utóbbi nem azt fogja megmutatni, hogy a címlista jó-e, hanem hogy valóban jó-e a tartalom.
Érdemes azt is újragondolni, hogy megfelelő szűrőfeltételek használtál-e? Sajnos a hiba kiderítésére sok-sok időt, és néha pénzt kell fektetni.

Erdélyi Norbert · http://www.arajanlatmarketing.com/blog 2007.12.05. 22:29:50

Nem jártam közgázra, de szerencsére értek latinul ezt azt, (bölcsészkar) de meggyőztél, és köszönöm, hogy megtetted: mert ugyanez a levél nem egy helyen lett már tesztelve, és ez a mostani - méregdrága teszt - azt támasztja alá, hogy egy vacak listát vettem, mert a tartalom jó, erről már többféle listán is megbizonyosodtam.

JBalogh 2007.12.06. 09:56:12

Remélhetőleg legközelebb jobb lesz a lista. Azért egy "építő kritika" kijárna az adatbázis tulajdonosának.
süti beállítások módosítása